تردد خودروها با ماشین‌نوشته‌های ضدزن و توهین‌آمیز را متوقف کنید

لایحه مبارزه با خشونت خانگی: پیشگیری، حمایت از قربانی و مجازات خاطی
7 دسامبر 2016
جعبه ابزاری برای پوشش رسانه‌ای خشونت علیه زنان
9 دسامبر 2016

تردد خودروها با ماشین‌نوشته‌های ضدزن و توهین‌آمیز را متوقف کنید

واقعیت این است که:

ماشین نوشته‌ها بخشی از جلوه‌های دیداری شهر هستند. اینگونه نوشته‌ها همزمان که محیط بصری شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهند، خواسته یا ناخواسته در فرایند فرهنگ‌سازی جامعه هم نقش ایفا می‌کنند. اخیراً موارد متعددی از ماشین‌نوشت‌های ضدزن یا حاوی محتوای رواج‌دهنده خشونت علیه زنان در سطح شهرهای مختلف، بویژه تهران، مشهد و کرمان دیده شده است. در میان این ماشین‌نوشت‌ها می‌توان جملاتی چون «زن خوب زن مرده است» یا «لقمان را گفتند پارک دوبل از که آموختی گفت از بانوان» بر روی خودروها، به گسترش جنسیت زدگی و فرهنگ ضد زن بویژه از طریق عادی‌سازی خشونت علیه زنان در جامعه می‌انجامد.

اگر چه این عمل که گواه مسلم توهین به زنان است، برخورد های قانونی مناسب با افراد خاطی توسط نیروی انتظامی بسیار محدود بوده است. طبق ماده ۲۰۷ قانون راهنمایی و رانندگی جرم محسوب می شود. دراین ماده می‌خوانیم: «نصب هر نوع علایم و پلاك‌های متفرقه وهمچنین الصاق یا نصب یا نقش هـر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه‌ها یا بدنه درونی یـا بیرونی وسایل نقلیه به منظورتجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است مگر بـراسـاس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کـشور بـه تصویب وزیر کشور خواهد رسید.» این بی‌تفاوتی مراجع قضایی و عاملین اجرای قانون نسبت به این موضوع جسارت متخلفان را در گسترش و تنوع نوشته های علیه زنان در جامعه، افزایش داده است.

ما فکر می‌کنیم:

تردد آزاد خودروها با چنین نوشته‌هایی در گسترش خشونت علیه زنان در جامعه نقش موثری ایفا می‌کند. ما فکر می‌کنیم نیروی انتظامی که حافظ امنیت تمامی شهروندان است باید نسبت به گسترش رفتارهای توهین‌آمیز به زنان حساس بوده و در جهت برخورد با این پدیده ناهنجار گامی عملی بردارد، چرا که این عملکرد نوعی پیشگیری از وقوع جرم‌های دیگر است. پیشگیری از وقوع خشونت علیه زنان و جلوگیری از نشر این فرهنگ در حفظ جان افراد همانقدر مهم است که پیشگیری از مرگ افراد در تصادفات بر اثر نبستن کمربند ایمنی.

 

چه می‌کنیم؟

با امضای نامه‌ سرگشاده‌ای که توسط جمعی از فعالان داخل کشور به مقامات نیروی انتظامی نوشته شده است، از نیروی انتظامی می‌خواهیم طبق ماده ۲۰۷ قانون راهنمایی و رانندگی تردد خودروهای دارای ماشین نوشته‌های توهین آمیز علیه زنان را در سطح شهر متوقف کند و با فرهنگ‌سازی مناسب مانع از بروز چنین رفتارهایی شود.

 

 

متن نامه:

بسمه تعالی

فرماندهى محترم نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران، سرداراشترى

با سلام و احترام

 

رفتاری ضد ارزشی و غیر اخلاقی این روزها در میان برخی مردم شهرهای کشور به صورت ماشین نوشته‌های توهین آمیز به زنان دیده می‌شود. ماشین نوشته‌هایی که تصاویرشان کمابیش در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها پخش می‌شوند و نشان از تردد آزاد خودروهایی مزین به این مضامین تحقیرآمیز نسبت به زنان در شهرهای بزرگ و کوچک کشور دارد.

ماشین‌نوشته‌ها بخشی از جلوه بصری شهر هستند و زمانی که مضامین توهین آمیز علیه زنان پیدا کنند، عملی ضدفرهنگی و به دور از شأن و منزلت انسانی و عامل اشاعه خشونت به زنان محسوب می‌شوند. گسترش روز افزون این اقدام نشان از رواج خشونت اجتماعی به نیمی از جامعه توسط نیمی دیگر است.

این عمل که مصداق مسلم توهین به زنان است، طبق ماده ۲۰۷ قانون راهنمایی و رانندگی جرم محسوب می‌شود، چنانچه در شرح این قانون می‌خوانیم: «ماده ۲۰۷- نصب هر نوع علایم و پلاكهای متفرقه وهمچنین الصاق یا نصب یا نقش هـر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه‌ها یا بدنه درونی یـا بیرونی وسایل نقلیه به منظورتجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است مگر براسـاس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کـشور بـه تـصویب وزیر کشور خواهد رسید.»

توهین آشکارا به زنان جامعه موجب اشاعه خشونت بر زنان در جامعه و خانواده می‌شود و قطعاً با رویکرد «جامعه‌محوری» نیروی انتظامی در تضاد است. با این وجود برخوردهای قانونی مناسب با افراد خاطی توسط نیروی انتظامی بسیار محدود بوده است و این بی‌تفاوتی مراجع قضایی و مجریان قانون جسارت خاطیان را در گسترش و تنوع نوشته‌های ضدزن در جامعه، افزایش داده است.

شایسته و بایسته است که نیروی محترم انتظامی کشور نسبت به گسترش رفتارهای توهین آمیز به زنان،حساس بوده و با آموزش و افزایش سطح اطلاعات کادرهای اجرایی خود، بر دقت در برخورد با این پدیده ناهنجار بیفزاید.

از این رو ما امضا کنندگان این تومار راز نیروی محترم انتظامی کشور درخواست می‌کنیم به عنوان حافظ ارزش ها و ضامن آرامش مردم ایران، از تردد خودروهای دارای ماشین نوشته‌های توهین‌آمیز علیه زنان در سطح شهر ممانعت به عمل آورده و با رانندگان خاطی و توهین کننده طبق قانون برخورد قاطعانه نمایند.

  • رونوشت به معاونت اجتماعى نيروى انتظامى و فرماندهى محترم پليس راهور جمهوری اسلامی ایران

 

به اشتراک بگذارید