خبرنامه هفتگی زنان- ۲۶ اسفند تا ۱۰ فروردین
30 مارس 2018
خبرنامه هفتگی شماره ۶۱ ماچولند ۱۸ تا ۲۴ فروردین
13 آوریل 2018

خبرنامه هفتگی زنان- ۱۱ تا ۱۷ فروردین

از شبکه‌های اجتماعی خسته شده‌اید؟ فرصت ندارید روزنامه‌ها را برای یافتن خبرهای زنان زیر و رو کنید؟ هر هفته به صفحه خبرنامه ماچولند سر بزنید یا در خبرنامه ثبت نام کنید تا از مهم‌ترین خبرهای حوزه زنان و برابری جنسیتی در هفته‌ای که گذشت باخبر شوید. ماچولند را در کانال ماهواره‌ای توشه هم می‌توانید پیدا کنید.

تلخ و شیرین سال ۹۶ از زبان معصومه ابتکار

ایران- معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از تلخ ترین خاطراتش در سال ۹۶ در حوزه زنان و خانواده، دیدن آسیب های اجتماعی بانوان بوده است، گفت: شمار زنان تماس گیرنده با اورانس اجتماعی افزایش یافته است.

معصومه ابتکار که درباره تلخ ترین و شیرین ترین خاطره هایش در حوزه زنان و خانواده سخن می گفت، افزایش آسیب های اجتماعی را به عنوان تلخ ترین خاطراتش بیان کرد.

وی در این باره افزود: از افزایش آسیب های اجتماعی که بخشی از آن از طریق تماس با اورژانس اجتماعی منعکس می شود برای ما رنج آور است.

ابتکار همچنین با یادآوری فعالیت خانه های امن برای مادران و فرزندان گفت: وقتی به خانه های امن می روم و کودکانی که خانه خودشان که باید برای شان محل محبت، عشق، نشاط و حمایت باشد، مجبور به آمدن به خانه امن به همراه مادران خود شده اند این موضوع بسیار برای ما دردناک است.

ابتکار: خودشکوفایی زنان آنان را به آینده امیدوارتر می کند

ایران آنلاین– معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به مناسبت آغاز سال ۹۷ با جمعی از فعالان حوزه زنان و خانواده دیدار و گفت و گو کرد. جمعی از فعالان حوزه زنان و خانواده، اعضاء، مدیران تشکل ها و سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و کارکنان معاونت امور زنان و خانواده در نوبت‌های جداگانه با معاون رییس جمهور دیدار و گفت و گو کردند.

معاون رییس جمهور در این دیدار اظهار امیدواری کرد با ایجاد خودشکوفایی و افزایش مهارت‌های زنان و جوانان، توانمندی‌های آنان را افزایش داده و بتوان نگاه امیدوارانه‌ای را نسبت به آینده در آنان ایجاد کرد.

ابتکار: ۶۷ درصد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته مربوط به زنان بود

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: سال گذشته حدود ۶۷ درصد و ظرف ۹ ماه سال ۹۶ افزون بر ۴۵ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور مربوط به زنان بود که نشانگر سهم قابل توجه این قشر در عرصه‌های مختلف است.

به گزارش ایسنا معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از نگارخانه شهر مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در صنایع دستی ۷۵ درصد تولیدات و در بخش تولیدات کشاورزی ۴۵ درصد متعلق به بانوان است که پا به پای مردان تلاش می‌کنند.

ابتکار: در حال حاضر درون خانواده ها لکنت زبان وجود دارد

ایران- معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: فناوری های نوین و فضای مجازی، همکلامی و مدت زمان گفت و گو در میان خانواده ها را از دو ساعت در ۱۰ سال پیش به ۲۰ دقیقه در حال حاضر رسانده است.

معصومه ابتکار با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه و دغدغه روز، گفت و گوی بین نسلی است، اظهار کرد: نیازمند گفت و گوی بین نسلی به ویژه با دهه هفتادی ها هستیم، اگر این مهم محقق شود، گفت و گو در میان اعضای خانواده هم تا حدودی افزایش می یابد. وی اظهار کرد دهه هفتادی ها، انقلاب و دوران دفاع مقدس را ندیده اند و بسیاری از آرمان هایی که در ذهن ما شکل گرفته است برای آنها ناآشنا است و این جوانان چالش ها و پرسش های زیادی دارند و باید برای رفع این چالش ها گفت و گو را از داخل خانواده ها شروع می کردیم.

شمار زنان تماس گیرنده با اورژانس اجتماعی افزایش یافت

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از تلخ ترین خاطراتش در سال ۹۶ در حوزه زنان و خانواده، دیدن آسیب های اجتماعی بانوان بوده است، گفت: شمار زنان تماس گیرنده با اورژانس اجتماعی افزایش یافته است. شعارسال: معصومه ابتکار که درباره تلخ ترین و شیرین ترین خاطره هایش در حوزه زنان و خانواده سخن می گفت، افزایش آسیب های اجتماعی را به عنوان تلخ ترین خاطراتش بیان کرد. وی در این باره افزود: از افزایش آسیب های اجتماعی که بخشی از آن از طریق تماس با اورژانس اجتماعی منعکس می شود برای ما رنج آور است. ابتکار همچنین با یادآوری فعالیت خانه های امن برای مادران و فرزندان گفت: وقتی به خانه های امن می روم و کودکانی که خانه خودشان که باید برای شان محل محبت، عشق، نشاط و حمایت باشد، مجبور به آمدن به خانه امن به همراه مادران خود شده اند این موضوع بسیار برای ما دردناک است.

درهایی که به روی زنان گشوده می شود

ایرنا – خبرهای حوزه زنان از از خبرهای بد آسیب های اجتماعی گرفته تا خبرهای خوشی که از هیات دولت چه در نیمه اول سال با حضور مولاوردی چه در نیمه دوم با فعالیت ابتکار به گوش می رسید، همه به نوعی امید به انجام اقدامات خوب در این حوزه را بیشتر می کرد، اما برخی از آسیب های اجتماعی مانند زنان معتاد و کارتن خواب، متکدیان زن، دختران بازمانده از تحصیل، دخترانی که خانه را مکانی امن برای خود نمی دانستند، قضایای تلخ ماجرا و اختصاص ۳۰ درصد از پست های مدیریتی برای بانوان و تصویب ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه برای تحقق عدالت جنسیتی و برابری زن و مرد در استفاده از امکانات نیز روی خوش قضیه بود.

برگزاری نشست های مختلف، امضای تفاهم نامه و توافق نامه ها، دیدارها و سفرهای استانی، بازدید از خانه های امن و مرکز اورژانس اجتماعی، نشست با سازمان های مردم نهاد و هزاران برنامه دیگر که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام شد تا شاید گره ای از مشکلات گشوده و آسیبی از آسیب های وارده به زنان کمتر شود.

تصویب لوایح تامین امنیت زنان و حمایت از کودکان اولویت ما در سال جدید است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: تصویب لوایح تامین امنیت زنان و حمایت از کودکان اولویت این کمیسیون در سال جدید است.

زهرا ساعی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدامات مهم این کمیسیون در سال ۹۷، گفت: لایحه تامین امنیت زنان و لایحه حمایت از کودکان برای ما بسیار مهم است و می‌خواهیم تا هرچه سریعتر به صحن علنی ارائه شود.

ساعی افزود: لایحه تامین امنیت زنان اکنون در قوه قضائیه در حال بررسی است و کمیسیون اجتماعی به همراه فراکسیون زنان برای تصویب قانون قوی برای زنان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: همچنین در بحث امنیت کودکان می‌خواهیم یک قانون شفاف و قطعی در سال ۹۷ برای برخورد با آزاردهندگان کودکان و حفظ امنیت آنها تصویب شود.

مسائل مربوط به زنان از طریق یک سازمان قابل حل نیست

قانون- عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه مسائل مربوط به زنان از طریق یک سازمان یا ارگان قابل حل نیست، گفت:‌ فراکسیون زنان مجلس تلاش‌های بسیاری انجام داده اما متاسفانه به نتایج مطلوب دست نیافته است. طیبه سیاوشی‌ شاه‌عنایتی با اشاره به دستاوردهای فراکسیون زنان در سال ۹۶، گفت: از جمله دستاوردهای سال گذشته فراکسیون زنان می‌توان به سه طرحی که در حال بررسی است و ۲ لایحه‌ای که در انتظار آن هستیم اشاره کرد؛ این ۳ طرح با جلسات کارشناسی متعددی که فراکسیون زنان برگزار کرد به مرحله‌ای رسیده که تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر مجلس شورای اسلامی با اشاره به این طرح‌ها، افزود: طرح‌های تسهیل خروج زنان بدون اذن همسر، افزایش حداقل سن ازدواج و تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی سه طرح مذکور است.

سلحشوری: معترضان به حجاب فاسد نیستند

جماران- پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: گناه بزرگی است دختری را که به حجاب اعتقادی ندارد به جرم «فساد» بازداشت کنیم.

او در گفت و گو با وب‌سایت جماران افزود:این دختران هیچ فسادی را مرتکب نشده‌اند و فقط به موضوعی که به آن اعتقادی ندارند اعتراض دارند. ما باید سعی کنیم تا تعادل را حفظ کرده و با ملایمت برخورد کنیم. بالاخره باید راهکار مؤثری را در این خصوص پیدا کرد، زیرا این مطالبه بسیاری از زنان است که سال‌هاست با آن مواجه هستند.

او همچنین گفته است: مقاومت در برابر حجاب به همان سال‌هایی برمی‌گردد که حجاب اجبارى شد.”

سلحشوری گفته است: ما در فراکسیون زنان قرار است جلسه‌ای را برگزار کنیم و این موضوع را به‌صورت دقیق بررسی کنیم و ببینیم چه کمکی می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم. این معترضین نه ضد نظام هستند، نه فاسد هستند و نه جاسوس. این‌ها به یک موضوعی فقط «معترض» هستند.

افزایش بحران‌های اجتماعی درنتیجه اقدام فراکسیون زنان مجلس

کیهان: علی‌رغم تأکید اسناد بالادستی کشور مبنی بر کاهش سن ازدواج و تسهیل آن و هم‌چنین به صدا درآمدن زنگ خطر افزایش سن ازدواج در جامعه توسط کارشناسان حوزه خانواده، نمایندگان فراکسیون زنان مجلس، در پی تصویب طرح افزایش سن قانونی ازدواج هستند که نتیجه آن دشوارتر کردن بیش‌ازپیش ازدواج جوانان و افزایش بحران‌های اجتماعی است.

چندی است طرح افزایش سن قانونی ازدواج، از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. در همین راستا پروانه سلحشوری، رئیس ‌فراکسیون زنان مجلس، از اعلام وصول شدن این طرح با ۶۷ امضا به هیئت ‌رئیسه مجلس خبر داد. در طرح مذکور حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال در نظر گرفته‌شده است و همچنین ازدواج بین ۱۳ تا ۱۶ سالگی دختران و ۱۶ تا ۱۸ سالگی پسران منوط به اذن ولی و دادگاه صالح شده است. به علاوه اینکه ازدواج زیر این سنین به‌کلی ممنوع شده است. طرح مورد نظر فراکسیون زنان، تاکنون با مخالفت برخی از کارشناسان و نهادهای پژوهشی ازجمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و برخی اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگرفته است اما در عمل شاهد حمایت برخی هنرمندان از این طرح و واکنش آنان برای مقابله با این مخالفت‌ها در فضای جامعه بوده‌ایم.

وضعیت نگران‌کننده گلرخ ایرایی پس از ۵۷ روز اعتصاب غذا

کمپین بین‌المللی حقوق بشر- یک منبع آگاه درباره وضعیت گلرخ ابراهیمی ایرایی فعال مدنی زندانی که از روز ۱۴ بهمن ماه در اعتصاب غذا (تر) به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت وضعیت جسمی او پس از ۵۷ روز اعتصاب غذا و بودن در یک بند شلوغ و پرخطر نگران‌کننده است.

به گفته این منبع «گلرخ تقریبا ۲۰ کیلو وزن کم کرده، فشار خونش پایین است و دچار ضعف شدید است و بهداری زندان سه بار به گلرخ سرم زده است. او به سختی راه می‌رود و حتما کسی باید زیر بغلش را بگیرد.»

همچنین این منبع به کمپین گفت گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دایمی در حال حاضر در بند مادران زندان قرچک به سر می‌برند: «حدود ۲۰ کودک در این بند در کنار مادرانشان هستند، تعدادی هم زن باردار در بند است. زنان با جرم‌های سنگین در بند هستند و تفکیک جرایمی صورت نگرفته است. وضعیت بهداشتی و امنیتی بند هم به شدت وخیم است.»

شامگاه شنبه دهم فروردین ماه کارزاری در توییتر با هشتگ «گلرخ ایرایی را نجات دهید» برای آزادی و رسیدگی پزشکی این زندانی به راه افتاد. مقامات ایران هنوز در مقابل ۵۷ روز اعتصاب غذای یک زندانی واکنشی نشان نداده‌اند.

«ستاد ملی زن و خانواده» با تصویب شاخص‌های عدالت جنسیتی غربی آغاز به کارکرد

فارس- رئیس بسیج جامعه زنان بابیان اینکه مصوبات اخیر ستاد ملی زن و خانواده برمبنای شاخصه‌های غربی بود نه اسناد بومی، گفت: تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتی بین‌المللی نقض قانون اساسی است و فروپاشی خانواده نتیجه آن خواهد بود.

گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ اعضای ستاد ملی زن و خانواده در این جلسه شاخص‌های اصلی تدوین‌شده عدالت جنسیتی به‌عنوان ملاکی برای سنجش اقدامات انجام‌شده در راستای بهبود وضعیت زنان و خانواده را موردبررسی و تصویب قراردادند.

موضوع تقسیم‌ کار ملی دستگاه‌های ذی‌ربط درزمینهٔ انجام آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج در راستای ارتقاء سطح فرهنگ و آگاهی‌ها در حوزه‌های حقوقی و مهارت‌های ارتباطی و نقش‌آفرینی زنان و مردان در خانواده نیز در این جلسه موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

فاضل‌میبدی: دینی بودن جامعه فقط به روسری زنان نیست/ مرجعیت حوزه باید شورایی شود

شفقنا نوشت: فاضل‌میبدی با بیان اینکه اگر حوزه‌های علمیه بخواهند در هر امر سیاسی وارد شوند به نظر من مشکلات جامعه را بیشتر می‌کنند گفت:اگر جامعه بخواهد دینی اداره شود، دینی بودن جامعه فقط روسری دختر و زن نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی درباره مهمترین رسالت حوزه علمیه، توضیح داد: معتقدم حوزه‌های علمیه باید رسالت اصلی خودشان یعنی همان نوآوری در دین، پاسخ به شبهات، تحقیق و پژوهش‌ها را دنبال کنند و اگر حوزه‌های علمیه بخواهند در هر امر سیاسی وارد شوند به نظر من مشکلات جامعه را بیشتر می‌کنند.

استاد دانشگاه مفید درباره سیاسی شدن حوزه‌ها عنوان کرد: متاسفانه امروز حوزه‌های ایران به ویژه حوزه علمیه قم، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که از جایگاه اصلی خود خارج می‌شوند؛ یعنی حوزه بیش از حد خودش را سیاسی می‏کند.

دشمنان موضوع حجاب اجباری را در کشور مطرح کرده‌اند

ایسنا- امام جمعه موقت بجنورد با بیان اینکه مدتی است که دشمنان موضوع حجاب اجباری را در کشور مطرح کرده اند، اظهار کرد: وزارت کشور نظرسنجی را از مردم انجام داده است و ۹۵ درصد از مردم موافق داشتن حجاب است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی جاجرمی در نماز عبادی و سیاسی جمعه با تاکید بر اینکه حضرت زینب(س) یکی از الگوهای بسیار خوب برای زنان و دختران است، افزود: اصل امر به معروف و نهی از منکر اقتضاء می کند که حجاب در کشور وجود داشته باشد و زنان و دختران ایرانی دنباله روی جوامع فساد نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم اعتکاف یکی از رویش های انقلاب اسلامی است، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مراسم اعتکاف چندانی در مساجد برگزار نمی شد. اعتکاف فرصتی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و خودسازی در جوانان است.

پيرامون يک بحث درباره حجاب…

شرق- محمدجواد رهسپار- همواره آقاي علي مطهري را به صفت جوانمردي، صراحت و صداقت در بيان شناخته‌ام. صرف‌نظر از موقعيت منحصربه‌فرد خانوادگي ايشان، حق‌گويي و حق‌جويي ايشان را ستوده‌ام؛ اما مطلب «حجاب اختياري يا برهنگي؟» به قلم ايشان در روزنامه اعتماد مورخ ١٥/١٢/١٣٩٦ را درخور پاسخ يافتم و اطمينان دارم که آزادگي ايشان مانع از آن مي‌شود که از راقم اين سطور رنجيده خاطر شوند. قبل از آغاز سخن لازم است اشاره کنم آنچه در اين يادداشت به آن پرداخته مي‌شود، از ديدگاه حقوقي و قانوني است؛ اما شوربختانه حقوق و سياست از ديرباز به هم پيوند خورده‌اند و حقوق معمولا مغلوب سياست شده است. علم حقوق از علوم انساني و اجتماعي است و بنابراين براي سير تکامل خود، ناگزير از تعامل و ارتباط با ساير شاخه‌هاي اين علوم ازجمله جامعه‌شناسي و روان‌شناسي است. آنچه از آن بحث مي‌شود، تبصره ماده ٦٣٨ قانون موسوم به مجازات اسلامي است که عنوان صحيح و قانوني آن، قانون تعزيرات مصوب ١٣٧٥ است.

نگاه حقوقی به مسئله حجاب اجباری

کیهان- صادق عبدی – وکیل دادگستری- درست است که وفق اصل آزادی اراده انسان درپوشش وحجاب خود مختار است اما این اصل با دومانع بزرگ نظم عمومی واخلاق حسنه روبروست و این دو مانع اصل آزادی را درخصوص پوشش وحجاب صرفا دراجتماع محدود می‌سازد. چند وقتی است که عده‌ای برآن شدند که بگویند مسئله حجاب امرشخصی است و اجبار حکومت برحجاب با اصل آزادی و اراده فرد منافات دارد. برای پاسخ این دسته ازافراد باید ازدیدگاه حقوقی، اصل آزادی اراده وموانع آن تحت عناوین نظم عمومی و اخلاق حسنه و رابطه حجاب با این دو عنوان بررسی شود.

جایگاه زن در غرب ، از تخیل تا واقعیت

کیهان- موج گسترده و سنگین تبلیغات رسانه‌ای همواره بر این مبنا بوده که زنان در جمهوری اسلامی زیر شدیدترین فشارها قرار دارند و از هیچ یک از آزادی‌های قانونی و شرعی خود برخوردار نیستند و در مقابل زنان در غرب با برخورداری از عدالت جنسیتی و تمامی آزادی‌ها و حقوق برابر با مردان به سرعت در حال طی کردن مسیرهای پیشرفت و ترقی هستند اما واقعیت چیز دیگریست. در این گزارش سعی خواهیم کرد با استناد به اخبار و گزارش‌های خود غربی‌ها، شرایط واقعی حاکم بر زنان را در این جوامع بررسی کنیم.

تأثیرات منفی عمل نکردن به نسخه و الگوی اسلامی جایگاه زنان

کیهان- ساره سلیمی- افول روابط خانوادگی در عصر حاضر، نتیجه تغییر نگرش به نوع زندگی است. شاید بتوان گفت رشد بی‌رویه طلاق و از هم گسستن بنیاد خانواده، نشانگر دور شدن بشر از اعتقادات مذهبی است؛ چراکه با مطالعه قرآن و احادیث وارده در زمینه حفظ بنیاد خانواده و تکریم زن درمی‌یابیم که بسیاری از مشکلات خانواده‌ این عصر عدم آگاهی و یا عمل نکردن به این دستورات است.

شایع بودن ازدواج کودکان در شمال غرب کشور

جهان آنلاین- نماینده مردم شبستر در مجلس گفت: انتظار می رود طرح افزایش سن ازدواج در سال جاری با همت نمایندگان و شورای نگهبان به سرانجام برسد. معصومه آقاپور علیشاهی، با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان پیگیری‌های زیادی را برای افزایش سن دختران داشته است، اظهار داشت: امیدواریم طرح افزایش سن ازدواج در سال‌جاری در صحن علنی بررسی و با تلاش نمایندگان به و شورای نگهبان به تصویب و سرانجام برسد. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، افزود: در قانون مدنی حداقل سن ازدواج در ایران ۱۳ سال ذکر شده و دختران پایین‌تر از این سن باید با اذن پدر ازدواج کنند بنابراین ما به دنبال این هستیم که حداقل سن ازدواج را به ۱۵ سال افزایش دهیم تا ازدواج افراد زیرا ۱۳ سال به طور کلی ممنوع شود.

منع قانونی ازدواج‌های زیر ۱۸ سال ضرورت ندارد

کیهان- یک مشاور و روانشناس با فرعی خواندن مسئله ازدواج‌های زیر ۱۸ سال گفت: هدف از پرداخت به این مسائل کمرنگ کردن مسائل اصلی جامعه است و ما اصلا مشکلی تحت عنوان ازدواج‌های زودرس در جامعه نداریم و مجلس باید به مسائل بسیار مهم دیگری که داریم بپردازد.حمید حبشی در گفت‌وگو با عیارآنلاین درخصوص طرح ممنوعیت ازدواج افراد زیر ۱۸ سال گفت: برخی مسئله‌ای مطرح می‌کنند که ما در کشور با مشکل ازدواج‌های زودرس مواجه هستیم که کاملا ‌اشتباه است و ما اصلا چنین مشکلی در جامعه نداریم و مسئله کشور ما در یک هزارم هم چنین چیزی نیست و ما اگر قانون هم بگذاریم اتفاقی نمی‌افتد. ما مسائل بسیار زیادی داریم که مجلس باید به آنها بپردازد و نباید به این مسئله بی‌ارزش پرداخته شود.

حبشی افزود: عدم ازدواج یا ازدواج با قانون قابل مدیریت نیست و ممکن است ازدواج‌ها ثبت محضری نشوند ولی شرعی و غیرمحضری صورت می‌گیرد.

رخت سیاه عروسی؛ نگاهی آماری به کودک بیوگی در کشور

خط صلح- رایحه مظفریان- گرچه ازدواج کودکان از نظر کارشناسان و مدافعان حقوق کودک “آزار جنسی” محسوب می شود، اما در ایران ازدواج دختران از ۱۳ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی قانونی است. البته ازدواج دختران و پسران قبل از این سنین نیز، “با اذن ولی و با تشخیص دادگاه منوط به رعایت مصلحت کودک”، مجاز شمرده شده است.

اخیراً با چیدمان جدید نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، موضوع ازدواج کودکان مجدد از سوی یک نهاد رسمی و البته قانونگذار مورد ارزیابی قرار گرفته است. براساس طرح پیشنهادی نمایندگان که به امضای ۶۷ نفر به هیات رئیسه ارجاع داده شده است، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ سال و برای پسران ۱۸ سال در نظر گرفته شده است؛ البته برای ازدواج بین ۱۳ تا ۱۶ سال دختران و ۱۶ تا ۱۸ سال پسران در صورت اذن ولی و دادگاه صالحه و وجود احراز سلامت و صحت جسمی آن هم توسط پزشکی قانونی منعی وجود ندارد.

گزارش وزارت کار از تغییرات شاخص فلاکت/شاخص بینوایی به۱۹.۳درصدرسید

مهر- گزارش رسمی وزارت کار نشان می‌دهد که شاخص بینوایی(فلاکت) که از مجموع نرخ تورم و نرخ بیکاری به دست می آید، از ۴۱.۶ درصد در سال ۱۳۹۱، به ۱۹.۳ درصد در سال ۱۳۹۵رسیده است.

بر این اساس، نرخ بیکاری زنان به مفهوم نسبت تعداد زنان بیکار به جمعیت فعال زنان، از ۲۰.۹ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۰.۷ در سال ۱۳۹۵ رسید؛ لذا با وجود هجوم زنان به بازار کار به لحاظ باز شدن فضای فعالیت آنان، این نرخ نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش مواجه شده است.

از سوی دیگر علی‌رغم کاهش تعداد شاغلان زن طی سال‌های اخیر، اشتغال زنان در گروه‌های عمده شغلی که از منزلت اجتماعی بالاتری برخودار است، رو به افزایش است. به عبارت دیگر، اشتغال زنان از نظر کیفی و تخصصی رو به بهبود بوده است.

در عین حال، تغییر فعالیت زنان در پست های مدیریتی و تخصصی و به عبارت دیگر کیفی شدن اشتغال زنان نیز حاصل شده است.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری کل به مفهوم نسبت تعداد کل بیکاران کشور به تعداد کل جمعیت فعال، در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ حدود ۱۰.۵ درصد ثابت مانده است. این امر با وجود افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و عرضه بیشتر نیروی کار در ۵ سال اخیر، حاکی از عملکرد مثبت در حوزه اشتغال و ایجاد تعداد مناسب شغل و فرصت شغلی در کشور است.

چرا مشارکت زنان در بازار کار ایران پایین است؟

فردا- صندوق بین الملل پول در تازه ترین گزارش خود به برخی از موانع پیش روی زنان در بازار کار ایران در گزارش خود اشاره می‌کند. از جمله آن‌ها سطح پایین اشتغالزایی در ایران بخصوص در بخش خصوصی است که فرصت پیدا کردن شغل را برای زنان محدود کرده است.

همچنین محدودیت‌های قانونی بر پایه جنسیت می‌تواند زنان را از مشارکت در بازار نیروی کار ایران باز دارد. واقعیت این است که زنان اغلب درآمد کمتری نسبت به مرد‌ها دارند و این موضوع می‌تواند کاهش انگیزه را برای زنان در ملحق شدن به بازار کار به دنبال داشته باشد. مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی زنان را در ایران از پیدا کردن اشتغال رسمی باز داشته است. صندوق بین المللی پول اعلام کرد که کاهش هزینه‌ها برای زنان بمنظور پیوستن به بازار کار می‌تواند رشد بلند مدت را در اقتصاد ایران افزایش دهد.

اشتغال دیجیتال زنان؛ راهی که «قرار است مسدود شود»

رویا کریمی مجد- در اولین روزهای سال جدید خبر می‌رسد که قرار است فیلترینگ تلگرام از پایان فروردین ماه کلید بخورد، یکی از شبکه‌های اجتماعی که بر اساس آماری که تاکنون منتشر شده، از پرطرفدارترین شبکه‌ها در ایران است و میلیون‌ها ایرانی در آن عضویت دارند. این موضوع در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی با تغییرات نوین جهانی، درهای جدید اشتغال گشوده شده است، درهایی که می‌تواند شرایط اشتغال زنان را در جوامع گوناگون تغییردهد.

زنان و اشتغال دیجیتال، صدایی دیگر برنامه ۴۶۴

احمد علوی، استاد اقتصاد در سوئد می‌گوید: «در جامعه سنتی مثل جوامع خاورمیانه‌ای، فرهنگ سنتی -مذهبی‌ها مسلط است. زن کمتر در فضای عمومی حضور دارد و این البته به توانمندی‌هایش نیز صدمه می‌زند به این معنی که اطلاعات به روز ره به دست نمی‌آورد،‌ به اندازه کافی تجربه نمی‌کند و در شبکه روابط اجتماعی که منبع قدرت، ثروت و منزلت اجتماعی و تأثیرگذاری است، قرار نمی‌گیرد. در نتیجه دستش کوتاه می‌ماند. در این جوامع اکنون، این حلقه در اینترنت شکسته می‌شود، یعنی به جای این که زنان برای کسب اطلاعات، ارتباطات، دانش و موقعیت بهحوزه اجتماعی بیایند، اینترنت به خانه آنها آمده است. بنابراین آن ساختار [سنتی] شکسته می شود و این چه در مورد منزلت اجتماعی، قدرت، ثروت و نفوذ اجتماعی بی‌تاثیر نیست. در حوزه خاص بازارکار، باید گفت در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال هستیم که بر کار ذهنی و روانی، کار نرم و همچنین بخش خدمات تاثیرمی‌گذارد.به یاد بیاوریم که مصرف کننده اصلی بخش خدمات، خانوار یعنی زنان و کودکان هستند.

سهم زنان در آموزش و علم

ایسکا نیوز- بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به سهم زنان در حوزه های آموزش و علم گفت: در ایران ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور را زنان را تشکیل می دهند.

جعفر مهرادگفت: شکاف جنسیتی در ژاپن در حوزه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات که به رشته های «STEM» معروف است، بسیار زیاد است. براساس اطلاعات موجود تنها ۱۰.۲ درصد پژوهشگران مهندسی زن هستند.

وی افزود: این وضعیت در حوزه های علوم و کشاورزی به ترتیب با ۱۴.۲ و ۲۱.۲ درصد تا حدودی بهتر است و با احتساب تمام رشته ها از جمله علوم اجتماعی تنها ۱۵.۳ درصد پژوهشگران ژاپنی زن هستند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: حضور اندک زنان در رشته های STEM به نظر می رسد در سطح دانشگاه اتفاق می افتد. سیستم ابتدایی و متوسطه در ژاپن از هر دو جنس به طور برابر پشتیبانی می کند اما در دانشگاه ها تبعیض نسبت به حضور زنان در رشته های STEM به سادگی قابل مشاهده است.

۳۰ درصد کارکنان وزارت ارتباطات بانوان هستند

ایرنا – مشاور امور بانوان و خانواده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون حدود ۳۰ درصد از کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بانوان تشکیل می دهند و در مجموعه این وزارتخانه و شرکت های تابعه آن، حدود پنج هزار بانو مشغول به کار هستند.سودابه رادفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: اگر کارمندان مخابرات و نیروهای شرکتی را اضافه کنیم حدود ۲۰ هزار خانم در بخش های مختلف فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در بخش درون دستگاهی در دولت یازدهم، تعداد بانوان بکار گرفته شده در بخش های مختلف حدود ۲۵۰ درصد ارتقا داشت و ۲ مدیرکل زن در بخش های مختلف این وزارتخانه به هفت مدیرکل رسید.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد مدیران پایه نسبت به گذشته رشد بیشتری داشت البته در دولت دوازدهم علاوه بر رشد کمی، ارتقای کیفی را هم شاهد بودیم.

وجود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار زن بیسواد در کشور/ نرخ بیسوادی در برخی استان‌ها به ۳۰ درصد می‌رسد

ایلنا- رییس سازمان نهضت سوادآموزی از وجود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار زن بیسواد در کشور خبر داد.

علی باقرزاده (معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به ذکر آماری از بیسوادی زنان پرداخت و گفت: این قاعده در تمام دنیا وجود دارد که دو سوم بیسوادان را زنان تشکیل می‌دهند. در کشورمان نیز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیسواد ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که قریب به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از بین خانم‌ها هستند، البته این آمار در بین اتباع خارجی کمی متفاوت است؛ یعنی آمار بیسوادی زنان اتباع، به خصوص اتباع افغانستانی نسبت‌شان از ایرانی‌ها بالاتر است.

وی افزود: آنچه که مسلم است، این است که نسبت یا فاصله بین درصد باسوادی زنان و مردان در طول سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و این اتفاق بسیار خوبی است؛ در حال حاضر ۱۲ درصد فاصله داریم، در حالی که یک زمانی ۴۰ درصد فاصله درصد باسوادی زنان و مردان بود، البته اگر بخواهیم با مقیاس جغرافیایی این موضوع را بررسی کنیم؛ با وجود اینکه تعداد بیسوادان جمعیت شهری و روستایی ما تقریبا مساوی هستند، اما نسبت زنانِ بیسواد روستایی خیلی بالاتر است.

باقرزاده اضافه کرد: در بعضی استان‌ها این عدد خیلی بالاتر و جدی‌تر است؛ به طور مثال بیسوادی در برخی استان‌ها به بالای ۳۰ درصد می رسد و زنانشان از نعمت خواندن و نوشتن اولیه محرومند. زن مادر و مدیر خانواده است و مادر باسواد معمولا بچه بیسواد نخواهد داشت.

برنامه جامع زنان سرپرست خانوار امسال اجرا می‌شود

ایران- رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود سه میلیون زن سرپرست خانوار گفت: برنامه بسیار جامعی برای این زنان طراحی کرده‌ایم تا امسال آن را عملیاتی کنیم.انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اینکه تمام زنان سرپرست خانوار را تقسیم‌بندی و وضعیت حمایت آنان را اولویت‌بندی کردیم به ایرنا گفت: شرایطی فراهم می‌آوریم تا نسبت به اشتغال، بیمه تأمین اجتماعی، کسب مهارت و حرفه آموزی زنان سرپرست خانوار در قالب برنامه جامع، اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه جامع زنان سرپرست خانوار چند هفته قبل در وزارت کشور ارائه و تقریباً تأیید شده تا آن را عملیاتی کنیم و اعتبار خاصی نیز برای اجرای این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است.وی تأکید کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از راهبردهای اصلی سازمان بهزیستی کشور است.

کدام استان‌ها بیشترین دهیار زن را دارند؟

خبرگزاری ایسنا: معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰۰ دهیار زن داریم و توصیه کردیم که زنان نیز وارد عرصه‌های روستایی شوند، گفت: استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بیشترین دهیاران زن را دارند. سعیدرضا جندقیان با بیان اینکه در کشور و در ۱۰۰ سال گذشته چهار دوره مدیریت روستایی از کدخدایی تا دهیار را تجربه کردیم، اظهار کرد: با بررسی این چهار دوره متوجه می‌شویم که بیشتر به مشارکت و به نوعی مدیریت نهاده‌های مردمی نزدیک شده‌ایم به عبارت دیگر مردم در امر مدیریت بهتر و بیشتر دخیل می‌شوند

توضیحات آموزش و پرورش درباره قطع حق‌ عائله‌مندی زنان مجرد

کیهان- مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق قانون حق عائله‌مندی صرفاً شامل حال زنان سرپرست خانوار می‌شود.فرحناز مینایی‌پور درباره سرانجام پرداخت حق عائله‌مندی به زنان مجرد در وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت: در سال ۸۶ که قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب شد براساس آن زنان سرپرست خانوار حق عائله‌مندی دریافت می‌کردند.

مینایی‌پور افزود: در سال ۹۰ استفساریه‌ای از رئیس‌مجلس انجام شد مبنی بر اینکه آیا حق عائله‌مندی شامل حال زنان مجرد هم می‌شود که در پاسخ عنوان شد حق عائله‌مندی به این زنان نیز تعلق می‌گیرد و بر این اساس زنان مجرد نیز مشمول دریافت شدند.

وی ادامه داد: اخیراً به دیوان عدالت اداری شکایت شده است و هیئت عمومی دیوان حکم داده که حق عائله‌مندی صرفاً شامل حال زنان سرپرست خانوار می‌شود و زنان مجرد مشمول دریافت آن نیستند.

«زنان سبیلو و مردان بی‌ریش» شکل جدیدی از مناسبات جنسیتی در ایران است

خبرگزاری کتاب ایران-کتاب «زنان سبیلو و مردان بی‌ریش» شکل جدیدی از مناسبات جنسیتی در ایران را بیان می‌کند. نویسنده معتقد است تا پیش از مشروطه الگوهای جنسیتی بسیار متفاوت بود و مفهوم زیبایی هم به تعبیری مفهومی غیر جنسیتی به‌شمار می‌آمد.

عباس کاظمی وریچ، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

دو کتاب را به‌تازگی خوانده‌ام، وجهه مشترکشان این است که به تاریخ قاجاریه برمی‌گردند. با این تفاوت که یکی پژوهشی تاریخی است و دیگر رمان. کتاب اول «زنان سبیلو و مردان بی‌ریش» اثری بسیار مهم از افسانه نجم‌آبادی است که جلد اول آن توسط آقای ایمان واقفی و آتنا کامل ترجمه‌شده است و انتشارات تیسا آن را چاپ کرده است. خانم نجم‌آبادی یک پژوهشگر تاریخ و جامعه‌شناسی از دانشگاه هاروارد است. بسیاری از ما از سال‌ها پیش با کتاب دختران قوچان ایشان آشنا هستیم که به بازخوانی عصر مشروطه می‌پردازد. داستان این است که چرا روایت دختران قوچان و فروش آن‌ها در ازای مالیات که در هنگامه انقلاب مشروطه بسیار تاثیرگذار بوده در تاریخ‌نویسی به‌تدریج فراموش می‌شود و به‌جای آن روایت‌های دیگری جای می‌گیرد. یعنی بازخوانی مشروطیت و مدرنیته ایرانی از خلال زنان و اتفاقاتی که برای زنان رخ می‌دهد است موضوع کتاب دختران قوچان است.

روایتگران نقش‌پذیری تاریخی زن

شهروند- دكتر الهام ملك‌زاده- عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي- زنان همواره در تاریخ ایران در گستره وقف و نیکوکاری، به‌عنوان نهاد و سازمان اجتماعي و مدني نقشی بسيار مهم داشتند. با توجه به احكامي كه در زمينه وقف وجود دارد، درمي‌يابيم زنان ايراني به‌ویژه در تاریخ معاصر از استقلال مالي برخوردار بودند، در حالي كه زنان در غرب تا‌ سال ١٩٠٠ میلادی مالك اموال‌شان نبودند و هرچه به دست مي‌آوردند، همگي براي صاحب اصلي يعني همسرشان بود. زنان ايراني اما می‌کوشیدند با دارایی‌های‌شان نقشی سودمند در جامعه داشته باشند. آنان اموال خود را در زمینه‌هایی گوناگون همچون مسجد، بيمارستان، آب‌انبار، كتابخانه و مدرسه وقف مي‌كردند.

خانه‌دارليسانس خانه را بهتر اداره مي‌كند

جوان آنلاین- سيمين جم- سؤال اين است آيا هر بانوي تحصيلكرده‌اي حتماً بايد سركار برود؟ مثلاً نمي‌شود يك دختر خانمي در رشته علوم تربيتي يا روانشناسي يا ادبيات بعد از اينكه ليسانش را گرفت، ازدواج كند، فرزنددار شود، به همسر و بچه‌اش برسد و اوقات خالي‌اش را به امور عام‌المنفعه، شركت در انجمن‌ها و احياناً كاري مختصر در خانه بپردازد و اينطور نباشد كه بيشتر وقتش را به كار پرداخته و خداي ناكرده از خانه و خانواده غافل شود. اين سؤال را از خانم‌هاي تحصيلكرده و متأهلي پرسيده‌ايم كه همسر و فرزند را به كار و شغل بيرون از منزل ترجيح داده‌اند.

بدن در فرهنگ من تابوست / گفت‌وگو از: مریم رحمانی

بیدارزنی:۲۷ مارس، روز جهانی «تئاتر» است به این مناسبت با «فاطمه بخشی» کارگردان افغانستانی ساکن آلمان، مصاحبه‌ای انجام دادیم که به دلیل تعطیلی سایت بیدارزنی در ایام نوروز، این مصاحبه کمی دیرتر از موعد مقرر خود منتشرشده است.

فاطمه بخشی از پدر و مادری افغانستانی در ایران به دنیا آمده است. رشته روانشناسی را در دانشگاه اصفهان خوانده و زبان انگلیسی را تدریس می کرد. به گفته خودش «بچه‌تر که بودم چیزهایی می‌نوشتم که به خیال خودم شعر بودند، بعدها فهمیدم که نبودند. داستان و نویسندگی را جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر دنبال کردم. کتابم پشت درهای ارشاد بیات شد. ولی یکی دو تا داستانم نجات پیدا کردند و در گوشه کناری چاپ شدند ویکی‌شان هم به زبان ایتالیایی ترجمه شد. نمایشنامه می‌نویسم. آخری‌اش شانس به روی صحنه رفتن پیدا کرد و در شهرهای برلین و هایدلبرگ آلمان اجرا شد.»

قلیچداراوغلو: زنان بزرگ‌ترین ترس اردوغان هستند

ایران آنلاین-رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه با انتقاد از رویکرد حزب حاکم نسبت به زنان جامعه کشورش گفت، زنان باعث پایان حکومت تک رهبری مردان در سال ۲۰۱۹ خواهند شد.

کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه گفت: زنان ترس بزرگ حزب عدالت و توسعه هستند. به همین دلیل آنها از زنان می‌خواهند که در خانه بمانند. وی در ادامه اظهاراتش گفت: آغاز جمهوریت در ترکیه انقلابی برای زنان بود و زنان در سال ۲۰۱۹ دموکراسی را در کنار جمهوریت اجرا خواهند کرد. او در ادامه اظهاراتش بر حضور گسترده زنان در انتخابات پارلمانی، محلی و ریاست جمهوری تاکید کرد.

زنان آسیب دیده امارات در برابر قانون

خانه امن- نعیمه دوستدار-امارات متحده عربی، که در برگیرنده چند امیرنشین در حاشیه خلیج فارس است، در سال‌های اخیر نمادی از مدرنیسم در میان کشورهای همسایه خود بوده و حتی به تازگی چند زن در این کشور به عنوان وزیر در کابینه برگزیده شده‌اند. با این حال ساختار سنتی در این کشور همچنان وجود دارد و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن، خشونت فراگیر نسبت به زنان و عدم امکان پیگیری آن است.تنها در هفت سال منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۱۵۰۰ پرونده خشونت خانگی به مرکز زنان و کودکان دوبی گزارش شده است. این پرونده‌ها از آن زنان بالای ۱۸ سال ساکن دوبی بوده‌ که از ملیت‌های مختلف آمده و پرونده‌های آن‌ها شامل خشونت‌های فیزیکی، عاطفی یا روانی از سوی مردان خانواده است. این موارد از سال ۲۰۰۷ به شکل مستقیم یا از طریق نهادهای دولتی به این مرکز گزارش شده است.

مادرانی که از بچه‌دار شدن پشیمان هستند

بی‌بی‌سی- جین مکنزی بی‌بی‌سی- بیشتر والدین اذعان می‌کنند که بچه‌داری کار پرزحمتی است اما غالبا می‌گویند که لذت آن بر مشکلاتش می‌چربد. کمتر شنیده می‌شود که کسی نظری متفاوت درباره این موضوع داشته باشد و آشکارا ان را ابراز کند، اما زنانی هستند که از بچه‌دار شدن پشیمان شده‌اند. در این مطلب روایت سه زن را مرور می‌کنیم که درباره مخفی کردن حس پشیمانی از مادر شدن می‌گویند.

وعده حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران در سه مرحله

معاون فرهنگی وزیر ورزش ایران می‌گوید، طرحی در دست است که بر بنیاد آن قرار است حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به‌تدریج امکان‌پذیر شود. حضور زنان برای تماشای بازی‌های ملی در ورزشگاه‌ آزادی تهران در مرحله اول قرار دارد.

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزیر ورزش و جوانان از طرحی سه‌مرحله‌ای برای حضور زنان ایران در ورزشگاه‌ها سخن گفته است.او در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت گفت، در مرحله اول حضور زنان در مسابقات و رویدادهای رشته‌های ورزشی انفرادی که به لحاظ برگزاری مسابقات فاقد حساسیت اجتماعی است مانند تیراندازی، اسکیت، ورزش‌های راکتی، تکواندو، کاراته، ووشو، جودو، دوومیدانی، بولینگ، بیلیارد، ژیمناستیک، سوارکاری و دوچرخه‌سواری پیگیری می‌شود.

در مرحله دوم زنان و خانواده‌های ثبت‌نام و پذیرش‌شده در کانون هواداران باشگاه‌های ورزشی یا ثبت‌نام شده الکتریکی در مسابقات و رویدادهای رشته‌های والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال و کبدی در سالن‌های ورزشی اجازه حضور خواهند یافت. اما جایگاه اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته می‌شود.

و در مرحله سوم نیز حضور زنان و خانواده‌ها در مسابقات و رویدادهای ملی تمامی رشته‌های ورزشی تیمی و انفرادی در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی آماده می‌شود. در این مرحله نیز جایگاه اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شده است. اجرای این مراحل از سوی مدیریت و مسئولیت فدراسیون مربوطه پیگیری خواهد شد.

یک نماینده مجلس: ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها مغایر حقوق شهروندی است

رادیو فردا- رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از «مردانه بودن» فضاهای شهری، ورزشی و تفریحی در ایران٬ ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را «خلاف منشور حقوق شهروندی» عنوان کرد.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)٬ حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «حق طبیعی‌» آنها دانسته و خواستار «آزاد» شدن حضور خانواده‌ها در میادین ورزشی شده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه در قوانین جمهوری اسلامی٬ «همواره از برابری حقوق زن و مرد» گفته شده٬ اضافه کرده که «ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندی است».

به گفته این نماینده٬ «اینکه به دلیل رفتار نامناسب آقایان، خانم‌ها از رفتن به استادیوم محروم شوند قابل قبول نیست و در این زمینه مردان ایرانی نیز باید اعتراض خود را بیان کنند».

ایران میزبان رقابت‌های جهانی کشتی کلاسیک زنان شد

ایرنا – عضو کمیسیون بانوان و ورزش اتحادیه جهانی کشتی از برگزاری نخستین دوره رقابت های جهانی کشتی کلاسیک زنان در کشورمان در تیر ماه امسال خبر داد. «فرناز پناهی زاده» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر کشتی آزاد و فرنگی جهان همواره نقش بسزایی در توسعه این رشته ورزشی داشته و از سال گذشته نیز رشته جدیدی به نام کلاسیک زنان که با پوشش کامل بوده را طراحی کرده است.

وی ادامه داد: این طراحی در واقع حرکت بزرگی در این رشته و برای اتحادیه جهانی محسوب می شود و در سومین گردهمایی برابری جنسیتی که توسط کمیته بین المللی المپیک هشتم فروردین در سوییس برگزار شد، این موضوع نیز مطرح شد.

راگبی ایران توپ به اندازه کافی ندارد

ایرنا- مربی تیم راگبی دختران کشورمان با اعلام اینکه راگبی ایران توپ به اندازه کافی ندارد، از رسیدن به استانداردهای لازم در آسیا و حضور در جام جهانی به عنوان یکی از اهداف اصلی و پیش روی این رشته ورزشی خبر داد.

کعبی زاده: مسئولیت فنی تیم ملی بانوان با جواد مهرگان است

فارس- نایب رئیس فدراسیون والیبال گفت: مسئولیت فنی تیم ملی بانوان ایران برای حضور شایسته در جام کنفدراسیون زنان آسیا با جواد مهرگان است. صدیقه کعبی زاده درباره برنامه های آماده سازی تیم ملی بانوان گفت: جواد مهرگان سابقه مشاوره فنی در تیم ملی بانوان را در پرونده کاری خود دارد و اطلاعات بسیار خوبی نیز از والیبال بانوان ایران و جهان دارد.

وی با بیان اینکه مهرگان مدرک مربیگری درجه سه بین المللی را نیز دارد، گفت: وی مدتی نیز دستیار سیچلو سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران بود و در لیگ برتر باشگاه های ایران نیز به عنوان مربی سابقه کار دارد.

حضور نماینده ایران در گردهمایی ورزشی برابری جنسیتی در سوئیس

ایسنا- سومین گردهمایی برابری جنسیتی در مدیریت ورزش با همکاری کمیته بین المللی المپیک و انجمن فدراسیون های ورزشی حاضر در المپیک های تابستانی در کشور سوئیس برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، این جلسه زیر نظر کمیته بین المللی المپیک و انجمن فدراسیون های جهانی ورزشی حاضر در المپیک های تابستانی (asoif) روز چهارشنبه ۸ فروردین ماه، با حضور توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک، نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی و عضو هیأت اجرایی کمیته بین المللی المپیک و اندرو ریان مدیر اجرایی asoif ، در شهر لوزان سوئیس برگزار شد.

 

به اشتراک بگذارید