خبرنامه هفتگی شماره ۶۲ ماچولند ۲۵ تا ۳۱ فروردین

خبرنامه هفتگی شماره ۶۱ ماچولند ۱۸ تا ۲۴ فروردین
13 آوریل 2018
خبرنامه هفتگی شماره ۶۳ ماچولند یکم تا ششم اردیبهشت ۱۳۹۷
27 آوریل 2018

خبرنامه هفتگی شماره ۶۲ ماچولند ۲۵ تا ۳۱ فروردین

از شبکه‌های اجتماعی خسته شده‌اید؟ فرصت ندارید روزنامه‌ها را برای یافتن خبرهای زنان زیر و رو کنید؟ هر هفته به صفحه خبرنامه ماچولند سر بزنید یا در خبرنامه ثبت نام کنید تا از مهم‌ترین خبرهای حوزه زنان و برابری جنسیتی در هفته‌ای که گذشت باخبر شوید. ماچولند را در کانال ماهواره‌ای توشه هم می‌توانید پیدا کنید.

کارآفرینی در صنعت توریسم و صنایع دستی؛ فرصتی برای مشارکت اقتصادی زنان

ایسنا، معصومه ابتکار در در ملاقات با آن لینده، وزیر تجارت و امور اروپایی سوئد ضمن تاکید بر توسعه همکاری های مختلف بین دو کشور، به دستاوردهای حوزه زنان در ایران اشاره کرد و گفت: دسترسی زنان به آموزش عالی و افزایش دختران و بانوان تحصیل کرده دانشگاهی زمینه را برای دسترسی آنان به مناصب و مشاغل تخصصی تر فراهم کرده و در تلاش هستیم با بهره گیری از فرصت‌های مختلف اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی و کارآفرینی، از مشارکت اقتصادی زنان بهره مند شویم.

ابتکار همچنین توسعه صندوق‌های خرد و تعاونی‌های زنان، کارآفرینی زنان در صنعت توریسم و صنایع دستی را از جمله فرصت‌های رو به رشد برای مشارکت اقتصادی زنان برشمرد.

تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی را به فال نیک می‌گیریم

خانه ملت- رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: شورای نگهبان در تفسیر خود از رجل سیاسی ذکر از “جنسیت” نکرده که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. پروانه سلحشوری در خصوص ۱۱ شرطی که شورای نگهبان در خصوص تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برای کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کرده است، اظهار داشت: می‌توانیم این موضوع را به فال نیک بگیریم زیرا از “جنسیت” در تعریف مصادیق رجل سیاسی نامی نبرده‌اند.رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انشاالله که در این تعریفی که شورای نگهبان ارائه کرده، مساله جنسیت در تعیین مصائیق رجل سیاسی و مذهبی حل شده است.

تهیه طرحی برای ارتقای حضور زنان در حوزه‌های مدیریتی

خانه ملت- سیده فاطمه حسینی با اشاره به لزوم به‌کارگیری زنان در مناصب اجرایی، گفت: فراکسیون زنان تحقیقات بسیاری در زمینه تاثیر حضور زنان در مسائل اجتماعی، اقتصادی و… انجام داده است و قصد دارد این بررسی‌ها را در قالب طرحی تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد‪.‬ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: فراکسیون زنان برای ارتقاء حضور زنان در حوزه‌های مدیریتی درصدد تهیه طرحی است که امیدوارم این طرح کمک شایانی برای به‌کارگیری بیشتر زنان در مناصب اجرایی و پست‌های مدیریتی در کشور باشد؛ به زودی خبرهای خوبی در این زمینه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای حضور زنان در پست‌های مدیریتی، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی برای این حضور باید از سنین پایین به وجود آید؛ متاسفانه کتب درسی نتوانستند در این زمینه موثر واقع شوند و آموزش و پرورش تاکنون رویکرد صحیحی نسبت به فرهنگ‌سازی حضور زنان در جامعه و پست‌های مدیریتی نداشته است.

ماجرای «دختر خوشگلا» در مجلس شورای اسلامی

رادیو زمانه- علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی اطلاع داده است که گروهی از نمایندگان در نامه‌ای به علی لاریجانی از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند با نماینده‌ای برخورد کند که در میان نطق جهانبخش محبی‌نیا درباره بحران اقتصادی در ایران، در میکروفن گفته بود: «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده». این سخنان از رادیوی سراسری پخش شده و نوار آن دست به دست می‌شود. رسوایی روز گذشته در مجلس در شبکه‌های اجتماعی هم پربازتاب بوده است.

انتقاد سلحشوری از سخنان سخیف درباره زنان

خانه ملت- پروانه سلحشوری در نشست علنی امروز(چهارشنبه، ۲۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصول ۳، ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی اظهار داشت: در قانون اساسی به کرامت و شأن زنان اشاره شده است؛اما متأسفانه به علت نگاه جنسیتی و اینکه زن در مفهوم خاصی مطرح شده است؛ به زنان نگاه غیرانسانی می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نگاه غیر انسانی که تفاوت انسان و حیوان در آن نهفته است آنچنان در کشور ما نفوذ پیدا کرده است که از تریبون‌ها و کانون‌های شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود و شباهت‌هایی به زنان اطلاق می‌شود که در عصر جاهلیت چنین تعابیری وجود نداشته است.

وی گفت: از تشبیه زنان و حجاب زنان به پوسته شکلات و روکش ماشین که نگاه ابزاری به زن را می‌رساند و توهین به زنان است تا اینکه زنان به گوسفندانی تشبیه می‌شوند که باید در آغل توسط چوپان نگهداری شوند،توهین مسلم به شأن زنان است.

باربارا بوش، بانوی اول سابق آمریکا درگذشت

دویچه‌وله- باربارا بوش، بانوی اول پیشین ایالات متحده آمریکا در پی وخامت وضعیت جسمانی‌اش در ۹۲ سالگی چشم از جهان فروبست. او که چندین بار به دلیل بیماری به بیمارستان مراجعه کرده بود اعلام کرد که دیگر حاضر نیست به درمان ادامه دهد.

باربارا بوش زمانی که بانوی اول آمریکا بود از محبوبیت بسیار برخوردار شد. او در پروژه‌های اجتماعی فعال شد و علیه مشکل بی‌خانمانی و بیماری ایدز مبارزه کرد. او همچنین در زمینه سوادآموزی بزرگسالان فعالیت می‌کرد.

خانم بوش در سال ۱۹۸۹ کتابی برای کودکان نوشت که در ‌آن از نگاه سگش فرد به شرح خانواده خود پرداخت. در سال ۱۹۹۰ کتابی دیگر از او منتشر شد که این بار سگ ماده‌اش میلی یک روز در کاخ سفید را شرح می‌دهد. این کتاب اقبالی عمومی یافت و از پرفروش‌ترین کتاب‌ها شد.

نامه نرگس محمدی در پی اعطای جایزه آندره ساخارف به او

مراسم اعطای جایزه آندره ساخارف در امریکا برگزار شد و این جایزه امسال مشترکاً به نرگس محمدی، سخنگو و معاون کانون مدافعان حقوق بشر از ایران و راوی کوچی‌مانچی از هند تعلق گرفت. دلیل انتخاب خانم نرگس محمدی فعالیت‌های حقوق بشری او و تلاش برای پایان بخشیدن به مجازات اعدام بوده است. خانم دکتر نیره توحیدی، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به نمایندگی از نرگس محمدی در مراسم دریافت لوح جایزه حاضر شد و با شرکت‌کنندگان در این مراسم سخن گفت. خانم محمدی طی نامه ای که قرائت شد اعلام داشت ” اندیشه‌ها و رویاها نمی‌میرند. ایمان و باور به ازادی و عدالت با حبس، شکنجه و حتی مرگ به پایان نمی‌رسد؛ و نیروی استبداد حتی به پشتوانه‌ی قدرت حکومت بر خواست آزادی چیره نخواهد شد. من در این زندان، فروتنانه حمایت و سخاوت شما را بر خود درمی‌یابم و به تلاش‌هایم تا رسیدن به صلح و مدارا برای جامعه‌ای متکثر و بر مبنای احترام به حقوق بشر ادامه می‌دهم.”

توضیح قوه‌قضاییه درباره حذف ۴۰ ماده لایحه تامین امنیت زنان

ذبیح‌الله خداییان در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قوه‌قضاییه ۴۰ ماده از لایحه پیشنهادی دولت تحت عنوان «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» را حذف کرده است اظهار کرد: پیش‌نویس اولیه لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت در ابتدا توسط دولت تهیه شده بود که به لحاظ ماهیت قضایی آن، به قوه‌قضاییه ارسال شد و در دستور کار معاونت حقوقی قوه‌قضاییه قرار گرفت.

این مسئول عالی قضایی اضافه کرد: برای بررسی پیش‌نویس لایحه مذکور، کمیسیونی با حضور کارشناسان معاونت حقوقی قوه‌قضاییه و نمایندگانی از معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، ستاد حقوق بشر قوه‌‌قضاییه و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها تشکیل شد و لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت از جهات مختلف مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.

خدائیان درباره حذفیات لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: برخی مقررات این لایحه جنبه تکراری داشت یا شامل مقررات شکلی بود که در قانون آئین دادرسی کیفری وجود دارد که این مواد حذف شدند.

ذوالقدر: لایحه منع خشونت علیه زنان هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود

ایسنا- نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «لایحه منع خشونت علیه زنان هفته آینده تقدیم مجلس می شود» گفت که طبق اظهارات معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در مورد این لایحه جای نگرانی وجود ندارد.

سیده فاطمه ذوالقدر اظهار کرد: در پی ابراز نگرانی فعالان زن نسبت به لایحه منع خشونت علیه زنان و حذف موادی از این لایحه، من با خانم ابتکار در این رابطه مذاکره کردم و ایشان گفتند که مواد قانونی و ضروری لایحه از نظر محتوا و کیفیت حفظ شده و لایحه خاصیت خود را دارد.

وی افزود: طبق گفته‌های خانم ابتکار معاونت زنان در تمامی جلساتی که در قوه قضائیه برای بررسی این لایحه برگزار شده، حضور داشته است و موارد حذفی لایحه مربوط به تشابه قوانین یا تکرار برخی مواد بوده است تا کار رسیدگی مربوط به لایحه زودتر انجام شود. ذوالقدر با تاکید بر اینکه «طبق گفته‌های خانم ابتکار خاصیت لایحه از بین نرفته است» اضافه کرد: قرار است این لایحه هفته آینده تقدیم مجلس شود.

اقدام غیرقابل دفاع گشت ارشاد

ایسنا- ماجرای پیش آمده برای چند دخترجوان و مأمور پلیس در یکی از پارک‌های تهران واکنش های زیادی در پی داشت اما آنقدر غیرقابل دفاع بود که حتی سخنگوی ناجا نیز از وقوع آن ابراز تأسف کرد. چند روز پیش فیلمی حدودا دو دقیقه ای از درگیری پیش آمده میان ماموران گشت امنیت اخلاقی با چند دختر جوان دریک پارک در فضای مجازی از جمله تلگرام، توئیتر، اینستاگرام و … منتشر شد. فیلمی که در آن مامور زن پلیس با دختری جوان درگیر شده و در این میان جملات نامناسبی هم میان طرفین رد و بدل می شود و در پایان فیلم منتشر شده نیز مشخص نمی شود که آیا ماموران این دختر را که ظاهرا به دلیل حجاب نامناسب وارد مشاجره با پلیس شده بود به مقرپلیس منتقل کردند یا خیر.

واکنش‌ها به ویدئوی کتک خوردن یک دختر از مأموران گشت ارشاد

انتشار ویدئوی کتک زدن یک دختر توسط مأموران «گشت ارشاد» با واکنش چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده و موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است. در ویدئویی که نخستین بار در کانال تلگرامی مسیح علی‌نژاد با نام «چهارشنبه‌های سفید» منتشر شد، کشمکش لفظی یک دختر جوان با چند مأمور «گشت ارشاد» دیده و شنیده می‌شود که ناگهان دست‌کم یکی از مأموران زن به سوی دختر جوان حمله‌ور می‌شود و این دختر بی‌حال روی زمین می‌افتد.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین خواستار تحقیق درباره این موضوع شده است. با این حال پلیس ایران ضمن ابراز تأسف از این اتفاق، از زنان خواسته است که «شئونات اجتماعی» را رعایت کنند. به گزارش تسنیم، دفتر سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند» گفته است: «بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق در یکی از پارک‌های تهران دارد» و «بازرسی پلیس تهران درحال بررسی موضوع است».

ورود فراکسیون زنان به موضوع برخورد نامناسب پلیس با با یک دختر

ایسنا- نایب رییس فراکسیون بانوان مجلس گفت: وزیر کشور و زیر مجموعه وی باید پاسخگوی رفتار خود سرانه برخی از نیروهای تحت امر خود باشند. سیده فاطمه ذوالقدر در یادداشتی با اشاره به برخورد نامناسب اخیر پلیس با یک دختر نوشت: هنوز بیانات رهبری معظم انقلاب درخصوص توصیه رفتار توام با لسان معرفت و استدلالِ همراه با روی خوش و با سماحت و مدار را که سنّة من نبیّه صلی الله علیه و آله می باشد در روح و روان جامعه طنین انداز است.

آیا رفتاری که در این چندسال و بویژه در این چند روز شاهد بودیم «مداراة النّاس» است!؟

آیا چنین رفتار های خشن سنخیتی با امر به معروف و نهی از منکر دارد!؟

زنان آسیب‌دیده از گشت ارشاد به فراکسیون حقوق شهروندی گزارش دهند

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس اعلام کرده که فراکسیون حقوق شهروندی مجلس آماده‌ شنیدن سخنان زنانی است که توسط گشت ارشاد مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

برخوردهاي سلبي استرس مستمر بر زنان وارد ميكند

ایسنا- -رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به انتشار فیلم برخورد گشت ارشاد با یک دختر از فروپاشی وضعیت امنیت روانی زنان ابراز نگرانی کرد و گفت: رفتارهای سلیقه‌ای مورد تأیید هیچ‌کس نیست و از وزیر کشور نیز تقاضا دارم تا برای حفظ آرامش، آسایش و سلامت روان شهروندان و جامعه به فوریت، شیوه اجرائی طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بخصوص در حوزه‌های مربوط به زنان مورد بازنگری قرار گیرد. ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران ضمن ابراز تاسف از انتشار فیلم برخورد گشت ارشاد با دختری در یکی از پارک‌های تهران اظهار کرد:‌ به عنوان رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نگران فرو پاشی وضعیت امنیت روانی زنان و خانواده‌ها هستم، این استرس های مداوم و صدماتی که هر از گاهی به خاطر مدیریت سلبی مرتبط به پوشش، بر ذهن و روح و روان آنها می‌نشیند، می تواند اثرات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را در زندگی زنانه، همسرانه و مادرانه دختران جوان باقی گذارد که آینده آنان و فرزندانشان را دچار بحران کند، در زمانی که طبق گزارش وزارت بهداشت مشکلاتی نظیر افسردگی جامعه ما را دچار غمگینی مزمن کرده است اصرار بر تکرار اشتباهات، خود اشتباهی دیگر است.

فارس: انگشت دست مامور زن گشت ارشاد در ویدئوی کتک زدن زن جوان شکسته

خبرگزاری فارس درباره ویدئوی برخورد ماموران گشت ارشاد با چند زن جوان در یکی از پارک‌های تهران، گزارشی منتشر کرده و درباره ماموری که یکی از زنان را کتک می‌زد، گفته که انگشت دست این مامور شکسته است. فارس با ارائه جزئیاتی درباره حادثه تفسیر کرده است که این اتفاق “برنامه‌ریزی‌شده” و “تصنعی” بوده است.

علم‌الهدی: وزیر و وکیل راه می‌افتند که به یک خانم بی‌حجاب اهانت شد

رادیو فردا- احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در اشاره به دو رویداد خبرساز روزهای اخیر در ایران گفت: «وزیر و وکیل راه می‌افتند که به یک خانم بی‌حجاب اهانت شد» اما به گفته او، در مراسم برج سلمان مشهد «زن‌ها روسری برمی‌دارند و کسی در مملکت ککش نمی‌گزد». اشاره احمد علم‌الهدی به انتشار ویدئوی کتک خوردن یک دختر جوان از سوی مأموران «گشت ارشاد»است که روز پنج‌شنبه موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت، و همچنین شادی و پایکوبی حاضران در یک مراسم قرعه‌کشی در برج سلمان مشهد است که روز پنج‌شنبه به بازداشت رئیس اداره ارشاد منجر شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۱ فروردین گفت: «یک پلیسی در اجرای برنامه و وظیفه خود خطا کرده است؛ ناگهان همه دستگاه‌های کشور و حتی در مجلس که معبد و پایگاه توسعه دین است می‌گویند کسی با بی‌حجاب برخورد نکند».

احتمال حضور زنان در میان گزینه‌های شهرداری تهران

ایسنا- زهرا نژاد بهرام، با بیان اینکه بر اساس تصمیم جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر مقرر شد که اعضای شورای شهر هر کدام پنج گزینه شهرداری را معرفی کرده و نهایتا هفت نفر از میان این افراد به عنوان گزینه‌های نهایی معرفی شوند، گفت: قطعا یکی از سبدهای انتخابی ما از گزینه‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه در مرداد ماه هفت نفر از کاندیدای شهرداری تهران به مرحله نهایی راه یافته و برنامه‌های خود را ارائه کردند که نهایتا نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، گفت: این افراد در صورت تمایل، به دلیل داشتن برنامه بهترین گزینه‌ها هستند. البته باید با آنها مجددا صحبت کرد تا ببینیم که اصلا مایل به حضور مجدد هستند یا خیر؟

وی با بیان اینکه در این دوره نیز حتما از میان زنان، گزینه‌هایی برای شهرداری معرفی می‌کنم، گفت: البته اعضای شورای شهر بر روی گزینه‌های دیگر نیز تمرکز خواهند کرد.

ایران؛ افزایش روابط نامشروع در زنان متاهل

یک جامعه شناس، ناتوانی جنسی مردان، ازدواج اجباری، کاهش پایبندی به اصول و بسیاری از مولفه‌های دیگر را به عنوان علل افزایش طلاق خوانده و می‌گوید: «نتایج پژوهی نشان داد که ۳۳ درصد زنان متاهل روابط نامشروع دارند و این افراد کار خود را قبیح نمی‌دانند.» آمار ازدواج و طلاق ثبت شده سال ۱۳۹۶ توسط سازمان ثبت احوال منتشر شد. این آمار کاهش هشت درصدی ازدواج در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال پیشین را نشان می‌دهد. این در حالیست که آمار طلاق همچنان افزایش یافته است. در دهه گذشته آمار طلاق همچنان رو به افزایش بوده است. این آمار نشان می‌دهد در ایران از هر ۵ ازدواج ۳ مورد به طلاق می‌انجامد.

بر اساس این آمار طلاق در شهرهای بزرگ از جمله تهران نسبت به شهرهای کوچک و مناطق روستایی بالاتر است و کمترین طلاق در مناطق عشایری ثبت می‌شود. همچنین قشرهای اقتصادی و فرهنگی متفاوت میزان طلاق نیز تفاوت دارد.

برخورد با کشف حجاب در خودرو

وطن امروز- وزیر کشور دستور داد با افرادی که اقدام به کشف حجاب در خودرو، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و از این نمونه اقدامات می‌کنند، باید طبق قانون برخورد کرد. به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی اظهار داشت: با افرادی که اقدام به کشف حجاب در خودرو، ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و اقدامات از این نمونه که طبق قانون تخلف به حساب می‌آید می‌کنند، باید به طور مناسب این موارد تخلف به آنها تفهیم شده و طبق قانون برخورد شود. وزیر کشور گفت: تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد‌ فعال در حوزه عفاف و حجاب کم هستند که با توجه به اینکه موضوع حجاب موضوع اجتماعی است و باید از طریق اجتماعی به آن پاسخ دهیم لذا ارائه مجوز به سازمان‌های مردم‌نهاد متقاضی فعالیت در حوزه عفاف و حجاب تسهیل می‌شود، هر چند تنها ارائه مجوز کافی نیست و باید نسبت به توانمند‌سازی و ایجاد گفتمان دقیق بین این «ان‌جی‌او‌ها» اقدام کرد.

کاهش مصرف «شیشه» بین زنان

فردا- مشاور امور زنان در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بسیاری از بانوان معتاد بر این باورند که مواد محرکی مانند شیشه می‌تواند چهره آن‌ها را بهبود بخشیده و سبب لاغری شود، در حالی که این موضوعات باور‌های غلط است.

دکتر فیروزه جعفری، مشاور امور زنان در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که اعتیاد یک اختلال روانپزشکی است، گفت: موضوع ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز اختلالات روانپزشکی به شمار می‌آید، به طوری که موضوع اعتیاد به عنوان یک اختلال روانپزشکی نیز از این دایره مستثنی نیست. وی همچنین در ادامه افزود: بدون شک دخترانی که در خانواده‌های خود فرد معتاد دارند همواره مورد آسیب و تهدید جدی اعتیاد و ابتلا به این بیماری قرار دارند.

«در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره زنان» اثر شهلا زرلکی/ زهیر باقری نوع‌پرست

بیدارزنی- در کتاب «در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره زنان»، نویسنده از زبانی اغراق‌آمیز و تصویری ساده از واقعیت بهره می‌برد. خود او از بهره بردن از زبان اغراق‌آمیز آگاه است و در اثر خود هم به این نکته اشاره می‌کند. آگاهی او از رویکرد خود و اعلام آن به خواننده او را از اتهامات اخلاقی مانند تلاش برای فریفتن مخاطب مبری می‌سازد «پیش از این هم گفتم در مسیر جان‌بخشی و ملموس جلوه دادن آرا و نظرات، اغراق و مبالغه ابزار خوبی است. بی‌گمان مخاطب آگاه خود می‌داند چگونه دست به خوانش متنی بزند که برای اثبات خود از صنعت ادبی مبالغه کمک می‌گیرد.» (ص ۲۹). مخاطب آگاه باید معیاری داشته باشد تا بر اساس آن تشخیص دهد نویسنده در چه مواردی به چه میزان مبالغه کرده است تا بتواند منظور اصلی نویسنده را تشخیص دهد. ولی چنین معیاری در این کتاب وجود ندارد. قرار نیست نویسنده مسئولیت کاری خود را بر گرده‌ی خواننده بگذارد و در ازای آن به مخاطب لقب «آگاه» بدهد.

انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران در کردستان تاسیس می شود

ایرنا- الهام ملک زاده روز روز چهارشنبه در روز نخست این همایش ۲ روزه اظهار کرد: حدود ۱۹ سال از سابقه فعالیت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران می گذرد ولی انجمن فقط در مشهد، تبریز، زنجان، اصفهان و تهران نمایندگی دارد.

وی افزود: در صورت فراهم شدن شرایط و همکاری مسئولان و اساتید دانشگاه کردستان، ششمین دفتر این انجمن را در این استان راه اندازی خواهیم کرد.

چرا مهاجرت برای زنان و دختران یک نگرانی بزرگ است؟

مشرق- صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همزمان با برگزاری پنجاه و یکمین نشست کمیسیون جمعیت و توسعه در نیویورک از تاریخ ۹ تا ۱۳ آوریل، به بررسی چالش های زنان ودختران در جریان مهاجرت پرداخته است.

حدود ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مهاجر بین المللی هستند که نیمی از این افراد را زنان و دختران تشکیل می دهند. هم چنین آمار زنانی که به تنهایی و به عنوان سرپرست خانوارمهاجرت می نمایند، رو به افزایش است. این روند موقعیتی کلیدی را برای استقلال اقتصادی و توانمندسازی آنان فراهم می سازد.

زنان زندانی قربانی جرائم مردان

مطابق آمار بیشتر زنان زندانی که مرتکب جرائم غیرعمد می‌شوند، سرپرست خانوار هستند. وضعیت زنانی که در زندان‌ها به‌سر می‌برند از هر طرف نگران‌کننده است. بیشتر آنها جگرگوشه‌ای بلاتکلیف در بیرون از زندان دارند، با ورود هر زن به زندان، وضعیت زندگی خانوادگی آنها دچار ازهم‌پاشیدگی می‌شود. از طرفی هم بسیاری از زنان در جرائم ارتکابی قربانی مردان می‌شوند. معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم توجه به وضعیت زنان زندانی را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داد.

طرح «نذر حجاب» در سراسر کشور توسعه می‌یابد

مهر- طرح فردوس (نذر حجاب) با هدف توسعه فرهنگ نذر و عرضه محصولات عفاف و حجاب در سراسر کشور در حال اجرا است. این طرح از سوی بخش خصوصی و حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس، اجرا و در نمایشگاه قرآن سال گذشته رونمایی و افتتاح شد. در این طرح متقاضیان با مراجعه به مراکز عرضه می­‌توانند با ارائه چادر مصرفی خود و با پرداخت قیمت تمام شده یک قواره چادر و یا یک طرح چادر آماده و با کیفیت دریافت کنند. با توجه به توسعه این فعالیت، استقبال گسترده­ای از سوی مصرف‌­کنندگان صورت گرفته و بر اساس برآوردها تاکنون بیش از یکصد هزار چادر مشکی از این طریق در اختیار مصرف­‌کنندگان قرار گرفته است.

وام صفر تا ۴درصدی برای زنان سرپرست خانوار

جهان نيوز- مرتضی اکبری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در سال ٩٦ ورود منابع قرض الحسنه به بانک معادل ٨٢هزار میلیارد ریال بوده که به ٧٥١هزار نفر نیز وام با بهره ٤درصدی داده شده است که بر این اساس پیش بینی می شود که امسال منابع به بالغ بر ١٢٠هزار میلیارد ریال برسد. این مقام مسئول در نظام بانکی افزود: معاونت زنان و خانواده رییس جمهور در شناسایی زنان سرپرست خانوار تلاش زیادی کرده که بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه به این افراد داده شده است.

وی تصریح کرد: بانک قرض الحسنه فقط در حوزه قرض الحسنه وام می دهد و سودی هم نمی دهیم و سود وام ها نیز صفر تا چهار درصد است و در حال گسترش منابع و اعطای وام هستیم.

اصلی‌ترین عوامل رشد اعتیاد زنان

ایسنا- دکتر سلمان قادری با اشاره به این که بدون شک اعتیاد مساله‌ای اجتماعی است، گفت: تعیین کننده‌های اجتماعی مهمترین عوامل در رشد و بروز اعتیاد در قشر بانوان است، به طوری که ضعف و کمبود آموزش به آنها از جمله بارزترین عواملی است که زنان را در دام اعتیاد گرفتار می‌کند.

وی با اشاره به وجود ضعف در حمایتهای اجتماعی از بانوان کشور، اظهار کرد: موضوع پیشگیری و آگاه سازی بانوان در مدارس کشور از جمله کارهای مهمی است که باید برای مقابله با رشد اعتیاد در این قشر از جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

جشنواره نقش زنان در دفاع مقدس در ارومیه برگزار می شود

مهر- سرپرست اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی گفت: نخستین جشنواره نقش زنان در دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس در ارومیه برگزار خواهد شد. سیمین مرام در نشست کمیته بانوان شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس از برپایی جشنوار نقش بانوان در دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس خبرداد. وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی و برجسته سازی نقش بانوان استان در هشت سال دفاع مقدس اعلام کرد.

اصلاح وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر، در دستور کار دو وزارتخانه

ایسنا- طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، قرار است با همکاری جهادکشاورزی برنامه‌ای برای بهبود وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر در کشور اجرا شود؛ برنامه‌ای که دو راهبرد اصلی دارد و آموزش و کشت جایگزین را محور فعالیت‌های خود قرار داده است. چندی پیش ساره محمدی – مشاور وزیر بهداشت در امور زنان- از برنامه‌ریزی برای بهبود تغذیه زنان در کشور خبر داد و در گفت‌وگو با ایسنا، این برنامه را یکی از بندهای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری معرفی کرد.

بحث برسر ممنوعیت روسری برای دختران زیر ۱۴ سال در آلمان

مهر- ممنوعیت قانونی روسری برای دختران زیر ۱۴ سال که توسط دولت ایالتی نوردراین وستفالن در نظر گرفته شده با مقاومت انجمن‌های مدرسه روبرو شده است.کریستیانه میکا، رئیس انجمن مدارس ابتدایی در ایالت نوردراین وستفالن در این باره به راینیشه پست گفت: این بحث در حال حاضر مفید نیست. انجمن او نیازی به چنین اقداماتی ندارد. میکا که مسئول مدرسه‌ای ابتدایی در دورتموند است، اضافه کرد که از ۳۴۵ دانش‌آموز در مدرسه تحت نظارت او، ۲۸۰ نفر مسلمان هستند و تنها شش نفر از این دختران روسری به سر دارند.

حضور پررنگ زنان در هیات داوران جشنواره کن هفتاد و یکم

آی ‌سینما: دو فیلمساز سرشناس امریکای شمالی ایوا دوورنای و دنی ویلنوو به همراه کریستن استوارت و لیا سیدو دو بازیگر مطرح سینما به عنوان اعضای هیات داوری هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شدند. برگزارکنندگان مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیا از فهرست داوران بخش مسابقه که امسال ریاست آن بر عهده کیت بلانشت بازیگر برنده اسکار است، رونمایی کردند.

به نوشته سایت رسمی جشنواره، هیات داوری بخش مسابقه متشکل از پنج مرد و چهار زن است که به هفت ملیت مختلف از پنج قاره دنیا تعلق دارند. همچنین، چانگ چن بازیگر چینی، روبر گدیگیان کارگردان فرانسوی، خاجا نین خواننده اهل بروندی و آندری زویاگینتسف کارگردان روس از دیگر اعضای هیات داوری امسال هستند و درباره سرنوشت برنده نخل طلای کن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در حالی‌که برخی از تعداد اندک کارگردانان زن در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال انتقاد کرده بودند، هفته گذشته تی‌یری فرمو دبیر هنری کن اعلام کرد به لحاظ جنسیتی در رابطه با انتخاب اعضای هیات داوری آگاهانه عمل کرده است.

قتل و تجاوز یک دختر هشت ساله، درگیری‌های مذهبی را در هندوستان تشدید کرد

به گزارش وبسایت “زنان در جهان”،‌تجاوز و قتل یک دختر هشت‌ساله، تنش‌ میان مسلمانان و هندوها را در کشور هندوستان شعله‌ور کرد و باعث جرقه خوردن اعتراضات در سراسر این کشور شد.

قربانی از قبیله عشایر مسلمان به نام باکاروالس بوده که در منطقه تحت سلطه مسلمانان و هندوها ساکن هستند، جایی در ایالت جامو و کشمیر.

بنابر گزارش‌ مسؤولان، در ماه ژانویه این دختر در شهرک کات‌هوا، جایی که اکثر هندوها ساکن هستند ربوده شد و به معبد هندوها انتقال یافت، به او مواد مخدر داده‌ شد و به کرات توسط مردان مختلف مورد تجاوز قرار گرفت و به مدت پنج روز اسیر بود. پیکر دختر در اواخر ژانویه در محلی دورتر پیدا شد. بنابر گزارش پلیس هشت مرد در این رابطه دستگیر شدند که بین آنها سه افسر پلیس، یک مقام دولتی بازنشسته و یک سرپرست معبد وجود دارد که همگی متهمان نیز هندو هستند.

 

به‌جای تبلیغات گسترده برای حضور زنان در سالن ورزش، ممنوعیت‌آفرینی می‌کنند

خانه ملت- پروانه سلحشوری با انتقاد از ممانعت از حضور خبرنگاران و تماشاچیان زن در دومین مسابقه فوتسال ایران و اوکراین، گفت: جامعه ما به نشاط نیاز دارد و یکی از مولفه‌های گمشده حوزه اجتماعی ما برخورداری از نشاط و امکان حضور در مکان‌هایی است که علی‌رغم داشتن محیطی سالم، زنان نیز بتوانند از این نشاط و انرژی استفاده کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا محیطی سالم‌تر از ورزشگاه‌ها که تعدادی از بانوان در حال ورزش هستند در کشور وجود دارد؟ نه تنها نباید از حضور زنان در ورزشگاه‌ها جلوگیری شود بلکه باید تماشاچیان را برای حضور در ورزشگاه‌ها و دیدن این مسابقات نیز دعوت کرد و به جای ممانعت از حضور زنان، تبلیغات مناسبی برای حضور بیشتر صورت گیرد تا دختران جوان بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: حضور بانوان و به ویژه دختران جوان در ورزشگاه‌ها از یک سو باعث تخلیه انرژی و ایجاد شادی و نشاط در آنها می‌شود و از سوی دیگر جوانان را به ورزش علاقه‌مند می‌کند و شوق لازم برای ورزش کردن را ایجاد می‌نماید. این شوق گمشده‌ای است که زنان ما از نبود آن رنج می‌برند؛ دختران جوان ما از نبود بدن سالم در رنج‌اند؛ به همان میزان که غذا برای بدن جزء واجبات است ورزش نیز یکی از الزامات است.

حمایت زنان سینماگر ایرانی از زنان فوتسالیست

ایلنا- گروهی از سینماگران زن ایرانی همچون رخشان بنی‌اعتماد، منیژه حکمت، باران کوثری، سحر دولتشاهی، مهناز افشار، پریناز ایزدیاربا انتشار مطالب و یاداشت‌های خواستار حمایت از زنان ورزشکار و توجه مدیران به زنان فوتسالیست شدند.رخشان بنی‌اعتماد نوشت: موفقیت‌های زنان ورزشکار کشورمان را پاس بداریم و کمک کنیم تا موقعیت سخت به چنگ آمده‌شان، انعکاس شایسته پیدا کند با دختران عزیز تیم ملی فوتسال، در بازی‌های رفت و برگشت مقابل تیم اکران همراه شویم.منیژه حکمت نیز نوشت: در کنار قهرمانانمان روز یکشنبه ساعت ١٧: ٣٠ بازى رفت و روز سه‌شنبه ١٧: ٣٠بازى برگشت تیم ملى فوتسال بانوان ایران مقابل اکراین در مجتمع ورزشى انقلاب سالن هندبال. در ضمن مى‌دانیم ورزشکاران زن ما همیشه قهرمان هستند، چون زنان ایران هستندمهناز افشار، پریناز ایزدیار، باران کوثری و سحر دولتشاهی نیز با انشتار یاداشت‌هایی در صفحات اجتماعی خود نوشتند: ورزش زنان همیشه در سایه بوده دختران تیم ملی فوتسال ایران برای موفقیت‌های ارزشمندی که به دست می‌آرن اون‌قدر که باید مورد توجه واقع نمی‌شن و کارشون دیده نمی‌شه. در کنارشون باشیم کمک کنیم که دیده بشن و بتونن راهشون ادامه بدن.

جلوگیری از ورود خبرنگاران به سالن بازی فوتسال زنان ایران و اوکراین

فروردین ماه در حالی برگزار شد که از ورود خبرنگاران و تماشاگران با تلفن همراه به سالن مسابقه جلوگیری شد. حراست سالن هندبال تهران جلوی در گوشی‌های خبرنگاران و تماشاگران را خواسته که خبرنگاران به نشانه اعتراض وارد سالن نشدند. زنان تیم فوتبال اوکراین بدون حجاب در سالن بودند و ظاهرا به همین دلیل تمام تلفن‌های همراه برای جلوگیری از عکاسی گرفته شده است.

از سوی دیگر علی کفاشیان سرپرست کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال و نایب رییس AFC که برای تماشای بازی این دو تیم رفته بود، متوجه شده که بازیکنان اوکراین بی‌حجاب بازی می‌کنند مجبور به ترک سالن شده است.

تماشاگران مسابقات زنان، زن هستند و مردها اجازه تماشا ندارند با این حال مسوولانی مانند سرپرست کمیته فوتسال که مسوول مسابقه آسیایی نیز هست به طور استثنا قادر به تماشای مسابقات خواهد بود.

حضور “کیمیا علیزاده” در مسابقات جام فجر تکواندو

ایسنا- “کیمیا علیزاده” تکواندوکار المپیکی ایران در مسابقات جام فجر شرکت می‌کند.

بیست و نهمین دوره مسابقات تکواندو جام فجر در گروه مردان و دهمین دوره این مسابقات در گروه زنان از شنبه یکم اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ به میزبانی استان البرز برگزار می‌شود. دو تیم بانوان استان البرز که در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند ترکیب خود را معرفی کردند و “کیمیا علیزاده” در ترکیب تیم “البرز الف” با هدایت مهرو کمرانی قرار دارد.

مبارزات این رقابت‌ها در گروه زنان در هشت وزن ۴۶-، ۴۹-، ۵۳-، ۵۷-، ۶۲-، ۶۷-، ۷۳- و ۷۳+ کیلوگرم پیگیری می‌شود.

اینفانتینو درباره حضور زنان ایرانی در ورزشگاه به روحانی نامه نوشت؟

خانه ملت- طیبه سیاوشی شاه عنایتی در خصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر ارسال نامه‌ای محرمانه توسط اینفانتینورئیس فیفا به آقای روحانی، گفت: طی صحبت‌هایی که با مسئولان وزارت ورزش و جوانان داشتم، آنها وجود این نامه را تکذیب می‌کنند البته باید به این نکته نیز توجه شود که براساس قانون، فیفا نمی‌تواند درخواست رسمی از دولت‌ها داشته باشد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ساختار فیفا ساختار به گونه‌ای است که ارتباط با دولت‌ها غیرقانونی است؛ البته اینفانتینو در صحبت‌ دوستانه‌ای که با آقای روحانی در تهران داشتند خواستار ایجاد فضای مناسب برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها شدند. رییس کمیته زنان، خانواده و ورزش کمیسیون فرهنگی در پایان افزود: رئیس فیفا هیچ نامه‌ای به آقای روحانی در این راستا ارسال نکرده است چرا که براساس قانون، فیفا نمی‌تواند با دولت‌ها ارتباط داشته باشد.

سرمربی تیم ملی فوتبال دختران: بعضی مربیان فقط می‌خواهند برای اینستاگرام‌شان عکس بگیرند!

ایسنا- کتایون خسرویار گفت: آکادمی‌های زیادی برای فوتبال بانوان داریم اما نیازمند تشکیل لیگ برتر و حضور باشگاه‌هایی هستیم که با هم بازی کنند. سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان و جوانان بانوان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد لزوم تشکیل لیگ برتر برای رده‌های نوجوانان و جوانان گفت: باید یک لیگ برتر داشته باشیم. حتی باشگاه هایی داشته باشیم که بازیکنان به آنها پول بدهند تا بتوانند در آنها بازی کنند. مگر چقدر اسپانسر وجود دارد که هزینه‌های تیم‌ها را پرداخت کنند. باید جور دیگری فکر کنیم. تنها کشوری که به بازیکنان نوجوانش حقوق پرداخت می‌کند ایران است. تا دلتان بخواهد آکادمی در ایران هست که سعی می‌کنند از ۱۰ سال به پایین با هم بازی کنند ولی ما باشگاه نداریم که با هم بازی کنند.

یک زن آمریکایی پس از ۳۳ سال مقام اول ماراتن بوستون را به دست آورد.

بی بی سی- دزیره لیندن اولین زن آمریکایی است که بعد از سال ۱۹۸۵ در ماراتن بوستون مقام اول را کسب کرد.

دزیره لیندن، در ماراتن بوستون، بعد از ۳۳ سال اولین زنی است که مقام اول را به دست آورد و رکورد دار شد.

لیندن ۳۴ ساله، که در دو دوره المپیک هم شرکت داشته، با رکورد ۲ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۵۴ ثانیه در ماراتن بوستون اول شد. پیش ازین، لیزالرسن وایدن‌باخ، آخرین زن آمریکایی بود که در سال ۱۹۸۵ برنده اول ماراتن شد.

 

به اشتراک بگذارید