ماچونیوز۲۰۶: زنان ایرانی از بیکارترین زنان جهانند

شهر فمینیست
22 فوریه 2021
ماچونیوز۲۰۷: چهارمین همسر‌کشی در ارومیه
5 مارس 2021

ماچونیوز۲۰۶: زنان ایرانی از بیکارترین زنان جهانند

یک هفته دیگر با خبرنامه هفتگی ماچونیوز همراه شما هستیم با مروری بر اخبار حوزه زنان و برابری جنسیتی.

سرخط خبرهای هفته‌ای که گذشت؛ از یکم تا هشتم اسفند ماه:

اعتراض علی ربیعی به گم شدن لایحه منع خشونت علیه زنان

طیبه سیاوشی میگوید قانون گذرنامه باعث گروکشی شده است

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی به پنج سال حبس محکوم شد

زنان ایرانی از بیکارترین زنان جهانند

حکایت گم شدن لایحه منع خشونت علیه زنان به جایی رسیده که صدای سخنگوی دولت حسن روحانی، علی ربیعی را هم در آورده. سخنگوی دولت گفت: دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را حدود یک ماه قبل تصویب و برای طی تشریفات قانونی توسط رئیس جمهور، به مجلس ارسال کرد اما تاکنون با وجود پیگیری‌های متعدد،‌ متاسفانه اعلام وصول نشده است.جالب اینجاست که معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان، حل مشکلات قانونی را به همین لایحه ارجاع داده و گفته در لایحه‌ حفظ کرامت زنان، برای جلوگیری از ممنوع‌الخروجی زنان متأهل، پیش‌بینی‌هایی مطرح شده است.

معصومه ابتکار این هفته هم با انتقاد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان روبرو شد که در نامه‌ای خطاب به او نوشتند: در شرایطی که کمتر از ۶ ماه به پایان دولت دوازدهم باقی مانده است، آیا قصد ندارید تکلیف نزدیک به ۴ میلیون زن سرپرست خانوار را که چشم امید به تدوین برنامه‌ی توانمندسازی از سوی معاونت زنان دارند مشخص کنید؟

این هفته باب صحبت در مورد حقوق زنان در میان روحانیون باز شد:

آیت‌الله عابدینی، امام جمعهٔ قزوین گفت: «یکی از فتنه‌های جهانی برای کشورها به ویژه ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام، ایجاد شک و شبه در مورد حقوق زنان در جامعه است». معاون اول قوهٔ قضاییه هم گفت کدبانو بودن برای زن بالاترین ارزش است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوهٔ قضاییه، در ادامهٔ صحبت‌هایش بر توجه ویژه نسبت به امر ازدواج و کانون خانواده تأکید کرد.

طیبه سیاوشی نماینده پیشین مجلس میگوید قانون گذرنامه باعث گروکشی شده است. به گفته او قانون گذرنامه ۵۰ سال پیش تصویب شده است و هم‌اکنون با واقعیت‌های جامعه سنخیتی ندارد. اشاره سیاوشی به ممنوع‌الخروج شدن سرمربی تیم اسکی زنان ایران به وسیله همسرش است که بار دیگر موضوع قوانین خروج زنان از کشور را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داغ کرد. حالا عده‌ای از فعالان حقوق زنان با راه‌اندازی کارازی خواستار بازنگری در این قوانین شده‌اند.

این کارزار را تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر امضا کرده‌اند و همچنان به تعداد امضاها افزوده می‌شود.

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی با گذشت ۱۳۲ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین نگهداری می‌شود. خانواده خانم تقوی روز دوشنبه ۴ اسفندماه برای نخستین بار موفق به ملاقات کابینی با این شهروند دو تابعیتی شدند. این شهروند ۶۶ ساله، چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته و از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برد.

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه لیلا حسین‌زاده علت شرکت در مراسم تولد محمد شریفی‌مقدم، درویش گنابادی زندانی، مقابل دانشگاه صنعتی شریف و سر دادن سرود «خون ارغوان‌ها» عنوان شده است.

روز دوشنبه ۴ اسفندماه، گلاله وطن دوست وکیل دادگستری، به اداره اطلاعات مریوان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. گفته می شود، احضار این وکیل دادگستری در رابطه با انتشار مطالبی با محتوای دفاع از حقوق زنان در شبکه های اجتماعی، صورت گرفته است.

اما خبری از یک زن‌کشی دیگر در ایران. مردی در تهران زنش را به خاطر خودداری از واگذاری دو دانگ خانه آتش زد. این مرد پس از درگیری با همسرش، کودک ۷ ساله را از خانه خارج کرده و در بازگشت با گالن ۲۰ لیتری بنزین به خانه بازگشته و بنزین را بر در و دیوار خانه و بدن زن ریخته و آتش زده و از خانه خارج شده. او مدعی‌ست همسرش از واگذاری دو دانگ خانه‌ای که با ارثیه خود و پس‌انداز مرد خریداری کرده، خودداری کرده و او به همین دلیل جان زن را گرفته است.

 

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: کودک همسری سقوط از زندگی کودکانه به منجلاب بزرگسالی است چرا که این ازدواج به قدری شوک آور است که آثار آن ممکن است تا یک یا دو نسل دیگر خود را نشان دهد. ناهید خداکرمی از افرادی که کودک همسری را راه حل استحکام خانواده می‌دانند خواست تا ساعت ۱۰ شب به میدان شوش، هرندی و حاشیه تهران سری بزنند تا ببینند زنان آسیب دیده‌ای که در معرض اعتیاد و خودکشی‌ هستند از کدام خانواده‌ها آمده‌اند؟

مرضیه ده بزرگی، عضو جمعیت مامایی تهران گفت: زنان باید فارغ از فعالیت جنسی ، آزمایش پاپ اسمیر را در برنامه درمانی و پزشکی خود قرار دهند، چرا که پاپ اسمیر یک تست غربالگری و در صورت شک به ویروس HPV بهترین راه شناسایی ویروس تست پاپ اسمیر است. تست پاپ اسمیر، نوعی غربالگری برای سرطان دهانه رحم است. در واقع برای بررسی وجود سلول های سرطانی و پیش سرطانی از این آزمایش کمک گرفته می شود.

زنان ایران، با اینکه تعدادشان در آموزش عالی بیشتر از مردان است، طبق اطلاعات بانک جهانی، به عنوان بیکارترین نیرو کار در مسئله اشتغال شناخته میشوند: تنها ۱۷٫۳% زنان در ایران دارای شغل می‌باشند. به همین دلیل رتبه ایران در حوزه اشتغال زنان رتبه ۱۷۷ از میان ۱۸۲ کشور جهان است.

مطابق با نتایج طرح «آمارگیری گذران وقت» مرکز آمار ایران، زنان ۱۵ ساله به بالا بیشترین وقت خود در یک شبانه روز را صرف رسیدگی و خودمراقبتی نظیر خواب، خوردن و آشامیدن با متوسط زمان ۱۱ ساعت و ۴۱ دقیقه می‌کنند. پس از رسیدگی و خودمراقبتی بیشترین فعالیتی که زنان در یک شبانه روز مشغول آن هستند معطوف به خدمات خانگی بدون مزد برای اعضا خانواده نظیر تهیه غذا و نگهداری از منزل با چهار ساعت و ۴۶ دقیقه می‌شود. همچنین فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی نیز سومین فعالیتی است که زنان به طور متوسط چهار ساعت و سه دقیقه زمان در طول شبانه روز صرف آن می‌کنند.

گوگوش، خواننده نامدار ایرانی تعدادی از لباس‌‌هایش را به حراج گذاشته. او گفته که مُد، بخشی از روند خلاقیت اوست و حالا قصد دارد با فروش آنها بخشی از درآمد این کار را صرف تقویت توانمندی زنان کند.

با انتخاب خانم انگوزی اوکونجو-ایوالا ( Ngozi Okonjo-Iweala‎؛) به عنوان نخستین زن رئیس سازمان تجارت جهانی، یکی دیگر از پست‌های کلیدی و مهم سازمان‌های اقتصادی و مالی بین‌المللی در اختیار زنان قرار گرفت. ژرار دوپاردیو، از معروف‌ترین بازیگران فرانسه به تجاوز به یک زن در سال ۲۰۱۸ متهم شد. قربانی، زنی ۲۰ ساله، مدعی است دوپاردیو در سال ۲۰۱۸ دوبار در خانه‌اش به او تعرض کرده است. دوپاردیو اتهام را رد کرده اما در خانه‌اش تحت نظارت قضایی است.

 

و در آخر می‌رسیم به بخش اخبار ورزش زنان. پس از ۴۱ سال بالاخره زنان ژیمناست ایرانی موفق شدند از مجامع بین‌المللی برای حضور در مسابقات جهانی با حجاب اسلامی مجوز بگیرند اما وزارت ورزش به لباس تیم ملی ژیمناستیک زنان مجوز نمی‌دهد. مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه‌ی ورزش زنان در وزارت ورزش و جوانان در خصوص لباس تیم ملی ژیمناستیک زنان برای حضور در مسابقات جهانی آکروژیم گفت: به لباس آکروباتیک ژیمناستیک اصلا مجوز داده نشده است.

در دیدار تیم فوتبال زنان سپاهان اصفهان و شهرداری سیرجان، لباس داور زن با لباس تیم اصفهان یک‌رنگ بوده است. هم‌رنگی لباس بازیکنان تیم سپاهان اصفهان و داور بازی، باعث شده بازیکنان داور را با هم‌تیمی خود اشتباه بگیرند.

 

به اشتراک بگذارید