ماچونیوز ۱۹۵: تفکیک جنسیتی گورستان کلاردشت، ممنوعیت صدور گواهی بکارت در فرانسه

ماچونیوز ۱۹۴:اجرای طرح دانشگاه‌های دوستدار خانواده ارائه طرح لایحه حضانت فرزند برای مادران ایرانی
4 دسامبر 2020
Machonews November 2020: A Snapshot of Gender Inequality Politics in Iran
11 دسامبر 2020

ماچونیوز ۱۹۵: تفکیک جنسیتی گورستان کلاردشت، ممنوعیت صدور گواهی بکارت در فرانسه

با صد و نود و پنجمین ماچونیوز همراه شما هستیم تا مروری داشته باشیم بر اخبار حوزه زنان و برابری جنسیتی در هفته‌ای که گذشت از ۱۵ تا ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۹. سرخط‌ خبرها:

  • افزایش ۳۳ درصدی بودجه معاونت امور زنان و خانواده،
  • بازداشت دو زن فعال فرهنگی در اهواز،
  • محرومیت پزشکی سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی،
  • تفکیک جنسیتی گورستان کلاردشت،
  • ممنوعیت صدور گواهی بکارت در فرانسه،
  • سقوط رتبه‌بندی تیم ملی بسکتبال زنان ایران

 

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده این هفته با خوشحالی خبر داد که بودجه معاونت زیر نظر او ۳۳ درصد افزایش یافته است. او گفت در لایحه بودجه، تبصره هایی برای حمایت خاص از زنان پیش بینی شده است. نمایندگان مجلس گفته‌اند کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد خواهند کرد.

هفته گذشته اعلام شد شهیندخت مولاوردی معاون سابق در امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اتهام‌های «در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با پوشش مسئولین نظام و با هدف برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دو سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

شهیندخت مولاوردی در واکنش به حکم صادره گفت حکم دادگاه بدوی است و تا ۲۰ روز فرصت تجدیدنظر دارد و درخواست تجدیدنظر می‌کند. با اعلام این خبر محمدرضا عارف، از سیاستمداران اصلاح‌طلب از قوه قضاییه خواست تا با ورود به پرونده خانم مولاوردی، اجازه ندهند مشارکت فعال زنان کشور کمرنگ شود. این اقدام محمد رضا عارف در حالی است که تاکنون تعداد زیادی از فعالان زن در ایران با احکام زندان روبرو شده‌اند و دوران حبس خود گذرانده‌اند.

دو فعال فرهنگی، مریم عامری و فاطمه تمیمی،‌ در اهواز بازداشت شدند. این دو قصه‌ها، لالایی‌ها و ترانه‌ها به زبان عربی را برای ثبت تاریخ شفاهی روستا به روستا جمع آوری می‌کردند.

نازنین محمدنژاد، دانشجو و فعال دانشجویی سابق توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

صبا کردافشاری، سپیده فرهان و مژگان کشاورز از بند سیاسی زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند.

آتنا دائمی، زندانی بند زنان از داخل زندان خبر داده که راحله احمدی که در زندان اوین حبس خود را می‌گذراند،‌ برای دخترش صبا کردافشاری “بی‌قرار” است.

بنابراین گزارش، خواسته‌ راحله احمدی برای انتقال او به زندان قرچک نزد دخترش مخالفت شده است.

سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی در زندان لاکان رشت علیرغم تایید بیماری لوپوس مفصلی و نیاز به بستری برای درمان کیست مویی از رسیدگی پزشکی محروم است.

برنامه‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای مشترک، ضمن اعلام هشدار درباره بازگرداندن نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی به زندان قرچک، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شدند.

برای اولین بار، صغری خدادادی،‌ به عنوان مدیر زن در مجموعه ندامتگاه‌های استان تهران معرفی شد. درباره سوابق کاری و اجرایی صغری خدادادی توضیحی داده نشده‌است.

زن کشی در ایران همچنان ادامه دارد. این هفته دو زن که یکی ساکن سردشت در استان آذربایجان‌غربی و دیگری ساکن دهلران در استان ایلام بوده‌اند، توسط افراد نزدیک خانواده خود به قتل رسیده‌اند.

«وفا عبدالله زاده»، زن ۴۳ ساله سردشتی، ساعت ۱۱ شب، در مقابل در خانه خود از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته و جان باخته است., وفا عبدالله‌زاده به تازگی از همسر خود جدا شده، با خانواده خود رابطه‌ای نداشته و به‌تنهایی زندگی می‌کرده است. گفته شده او توسط برادرش و به‌خاطر «اختلافات خانوادگی» به قتل رسیده است.

یک زن دیگر نیز در روستای «ذوالفقار» از توابع بخش دشت‌عباس دهلران به دست برادر خود خفه شده است. این زن جوان، فقط ۲۲ سال داشته است و رسانه‌های محلی علت قتل او را «اختلافات خانوادگی» عنوان کرده‌اند.«اختلافات خانوادگی» اصطلاحی است که رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی برای عادی‌سازی و غیرساختاری نشان‌دادن زن‌کشی به کار می‌برند.

یادتان هست که ماه گذشته گروهی از مردان برای اعتراض به دریافت مهریه از آنها مقابل مجلس تجمع کرده بودند، حالا کارشناسان می‌گویند ۷۵ درصد از زنانی که طلاق گرفته‌اند، نتوانسته‌اند مهریه خود را دریافت کنند. به گفته امان‌الله باطنی، جامعه‌شناس، تنها ۱۶ درصد از این زنان شاغل بوده‌اند.

شیوا فریدی پزشک نخبۀ اهل کامیاران، که رتبۀ سوم کنکور سال ۸۹ را داشت، با ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. شیوا از دانش‌آموزان با هوش در دورۀ تحصیل و در تهران مسقر و مشغول خدمت بود.

خبر داغ هفته پیش، تفکیک جنسیتی در یک گورستان در کلاردشت بود. این گورستان، با دستور متولیان آن،‌ به دو بخش زنانه و مردانه تفکيک شده است. همین چند وقت پیش بود که تصاویر زنان در گورستانی در شمال کشور را با رنگ پوشانده بودند و حالا تفکیک جنسیتی مردگان گامی جدید در تبعیض جنسیتی علیه زنان است.

فیروز نادری، مشاور ناسا در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد ممکن است نخستین زنی که گام بر ماه می‌گذارد یک آمریکایی ایرانی‌تباربه نام یاسمین مقبلی باشد. یاسمین مقبلی خلبان و فضانورد ایرانی‌تبار در آمریکاست.

مجله پولتیکو، فهرستی از ۲۸ شخصیت تاثیرگذار در اروپا در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد که در این فهرست، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مقام نخست قدرتمندترین شخصیت اروپایی قرار دارد.

در فهرست سالانه ۱۰۰ زن قدرتمند جهان نشریه فوربس هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای دهمین سال متوالی در صدر قرار گرفته است.کریستین لاگارد فرانسوی به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا در جایگاه دوم قرار گرفته و کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا علاوه بر اینکه برای نخستین بار به این فهرست راه پیدا کرده در جایگاه سوم آن قرار گرفته است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد در ۱۰ ماه نخست امسال، ۲۳۴ زن در این کشور به قتل رسیدند. بنا‌بر آمار سازمان ملل، «زن‌کشی» در دنیا در هر یک میلیون نفر، معادل ۱۳ نفر است.

دولت فرانسه در چارچوب لایحه مقابله با اسلام رادیکال صدور گواهی بکارت را ممنوع و پزشکانی که این کار را انجام ‌دهند جریمه می‌کند. مدافعان حقوق زنان با این کار مخالفند و معتقدند این قانون زنان را بدون حمایت رها می‌کند.

ورزش زنان پس از انقلاب ۵۷ در رسانه‌های ملی به قدری سانسور شده که بسیاری از زنان ورزشکار ترجیح دادند از ورزش کناره‌گیری کنند. در جدیدترین نمونه، سایت «خبرآنلاین» با دست‌کاری تصویر «مریم طوسی»، عضو تیم ملی دو و میدانی زنان؛ پستان‌های او را محو کرد.

مریم رنجبر عضو پیشین تیم ملی تیراندازی در رشته کمان‌های کامپوند اعلام کرد به دلیل نیاز مبرم مالی، کمان خود را فروخته و دیگر انگیزه‌ای برای بازگشت به تیم ملی ندارد. مریم رنجبر از تضییع حقوق خود در جریان مسابقات جایزه بزرگ تایلند در سال ۱۳۹۱ انتقاد کرد و گفت: “با توجه به کسب مدال طلا در این مسابقات، یک کمان ارزشمند به من اختصاص یافته بود که متاسفانه این جایزه به کماندار دیگری از تیم ایران اختصاص یافت و پیگیری‌هایم در خصوص دریافت کمان مذکور و ۱۰میلیون تومان پاداش مدال آوری به جایی نرسید.”

تیم ملی بسکتبال زنان ایران در جدیدترین رتبه‌بندی فدراسیون جهانی بسکتبال، هشت پله سقوط کرده است و اکنون با ۷۶.۲ امتیاز در جایگاه هشتاد و یکم جهان قرار دارد. تیم ایران در آسیا هم جایگاه ۱۴ قرار گرفته است.

 

به اشتراک بگذارید