ماچونیوز ۱۹۷: ادامه دخترکشی در ایران، تلاش برای تصویب لایحه افزایش مجازات پدر، خروج فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا

ماچونیوز۱۹۶: ازدواج ۷۰۰۰ کودک ایرانی در بهار ۱۳۹۹, محکومیت هدی عمید و نجمه واحدی به زندان
18 دسامبر 2020
December 2020 Machonews: A Snapshot of Gender Inequality Politics in Iran
30 دسامبر 2020

ماچونیوز ۱۹۷: ادامه دخترکشی در ایران، تلاش برای تصویب لایحه افزایش مجازات پدر، خروج فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا

یک هفته دیگر با خبرنامه هفتگی ماچونیوز همراه شما هستیم با مروری بر اخبار حوزه زنان و برابری جنسیتی.

سرخط خبرهای هفته گذشته از ۲۸ آذر تا ۵ دی ماه ۱۳۹۹:

  • ادامه دخترکشی در ایران، تلاش برای تصویب لایحه افزایش مجازات پدر
  • مجلسیان می‌گویند رجل سیاسی شامل زنان هم می‌شود
  • اعتراض زنان در زندان ارومیه به غذای زندان
  • خروج فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا

 

با ادامه دخترکشی در ایران معصومه ابتکار بار دیگر تاکید کرد که لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند باید سریع‌تر رسیدگی شود.معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین خبر داد که ممکن است تشدید مجازات قتل فرزند به نوعی در لایحه صیانت و تامین امنیت زنان هم مطرح شود. به گفته معصومه ابتکار قوانین باید شفاف باشد و جایی برای سوءبرداشت باقی نگذارد که متاسفانه در این مورد قوانین شفاف در دسترس نیست و باید اصلاح شود. این سخنان پس از آن مطرح شد که هفته گذشته یک دختر ۲۱ ساله در روستای خیرآباد اصفهان توسط پدر خود به‌قتل رسید. سه سال قبل دختر دیگر این خانواده هم به‌دلیل فضای سرکوب و خشونت، دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده بود.

با افزایش قتل‌های خانوادگی در ایران بیش از سه هزار تن از فعالان مدنی، سیاسی، صنفی، استادان دانشگاه، فعالان جنبش زنان، بیش از پنجاه نهاد مدنی سیاسی وفرهنگی و شماری از غیر ایرانی ها پتیشن کمپین “توقف قتلهای ناموسی” در ایران را امضا کردند. این درخواست به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران با رونوشت به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، میشل باچله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و دوبراوکا سیمونوویچ، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان، ارسال شده است.

هفته گذشته بحث‌ها بر سر تعیین مصادیق رجال سیاسی در قانون اساسی ایران ادامه پیدا کرد. یک نماینده مجلس مدعی شد که طبق نظر مجلس زنان هم مشمول عنوان رجال سیاسی و مذهبی هستند. فاطمه مقصودی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفته حضور نظامیان و نیز زنان از نظر مجلس هیچ منعی ندارد. با این همه تصمیم نهایی در مورد رقابت زنان در انتخابات ریاست جمهوری در اختیار شورای نگهبان قرار دارد.

جمعی از فعالان مدنی و سیاسی از جمله فائزه هاشمی، با حضور در دبیرخانه قوه قضاییه شکوائیه‌ای در اعتراض به رد مصوبه سهم ۳۰ درصدی مدیریتی زنان را تحویل این نهاد دادند. چندی پیش دولت در راستای بهبود جایگاه زنان «اولویت انتصاب زنان و جوانان در پست‌های مدیریتی» را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه، ۳۰ درصد از جایگاه‌های مدیریتی باید به زنان و جوانان داده می‌شد تا حوزه جوان‌گرایی و احیای حقوق زنان گامی رو به جلو برداشته باشد. با این حال چند هفته پیش این مصوبه با رای قطعی دیوان عدالت اداری باطل شد. روز سه‌شنبه ۳ دی فعالین حوزه زنان در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواستار ورود او به این حوزه شدند.

خبرها حاکی است “مکیه نیسی” زندانی عرب محبوس در بند زنان زندان سپیدار اهواز که در قرنطینه به‌سر می‌برد، در اثر بی‌توجهی مسئولان جان خود را از دست داده است. هم‌زمان سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از اعتراض زندانیان زن محبوس در زندان مرکزی ارومیه به وضعیت نامناسب غذا در این زندان خبر داد. براساس این گزارش گوشت به طور کامل از برنامه غذایی بند زنان زندان ارومیه حذف شده و مسئولان زندان نیز تاکنون دلیل حذف آن از برنامه غذایی زندانیان را اعلام نکرده‌اند. به دلیل کیفیت پایین غذاهای زندان اکنون زندانیان خود ناچار می‌شوند با هزینه شخصی و با امکانات ناچیز زندان غذا درست کنند که با توجه به نبود امکانات لازم و غیر بهداشتی بودن محیط پخت غذا در زندان، تاکنون شماری از زندانیان بیمار شده‌اند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری هم در نوشته‌ای که در کارزار آزادی او منتشر شده از تاثیر غذا در زندان بر سلامت جسمی و ذهنی نازنین زاغری و دیگر زندانیان زن نوشته است. آقای رتکلیف خبر داده که نازنین زاغری در حال جمع‌آوری مجموعه‌ای از دستورهای پخت غذا با عنوان “طعم آزادی” است که همبندیانش “برای زنده نگه داشتن امید و یادآوری حس خانه” در اوین می‌پختند. ریچارد رتکلیف نوشته است که غذا در زندان ابزار اعمال کنترل بر زندانیان نیز هست، چنانچه به نوشته او “اولین اقدام رئیس جدید بند، کاهش جیره‌های غذایی بود.” همچنین او نوشته که نازنین زاغری هرگز نان زندان را “به دلیل افزودنی‌هایی که جلوی اشتهای زندانیان را می‌گیرد” نخورده است. خانواده‌های زندانیان زن به همین دلیل برای بند زنان اجاق گاز تهیه کرده‌‌اند

هفته‌های پیش گفتیم که «صغری خدادادی» به‌عنوان رئیس جدید زندان قرچک ورامین منصوب شده حالا پس از ده روز سرکار آمدن او در زندان قرچک محدودیت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. سه روز پس از حضور صغری خدادادی به عنوان رییس جدید زندان قرچک، گارد زندان به بند ۸ زنان سیاسی حمله کرد و با باتوم و شوکر به ضرب و شتم آنان پرداخت. پس از آن ماموران، «گلرخ ایرایی» را از بند خارج و به بند ۲ الف سپاه اوین منتقل کردند، از آن زمان هیچ اطلاعی در مورد وضعیت گلرخ‌ ایرایی در دست نیست. در نتیجه‌ی این خشونت فراگیر و بی‌قانونی مطلق در زندان، سایر زندانیان مضروب و خشونت دیده نیز از حق دسترسی به بهداری و درمان هم محروم شدند. صغری خدادادی با تاکید بر «اجباری شدن چادر» در زندان قرچک کار خود را آغاز کرد و تنها چند روز پس از آغاز به کارش، دستور داد تا پیکر یکی از شهدای جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق، مقابل بند زندانیان سیاسی گردانده شود. صغری خدادادی در این باره در بین زندانیان گفت: «این اقدام برای پاک شدن شما از گناهانتان از طریق طواف داده شدن پیکر این شهید صورت گرفته است».

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان آبان سال جاری ۶۶۶ مجوز پایان بارداری درمانی صادر شده است اما هیچ آماری از اقدامات غیرقانونی برای پایان داوطلبانه به بارداری ناخواسته در این مدت منتشر نشده است.

مدیر سابق اداره تعزیرات حکومتی استان کرمان با شلیک دو گلوله کلت کمری به دنبال اختلافات خانوادگی همسرش را به قتل رساند. متهم این پرونده ضمن تفهیم اتهام با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.

تازه‌ترین اطلاعاتی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وضعیت مشاغل خانگی ارائه کرده، حاکی از این است که در ایران بیش از ۳ میلیون نفر در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارند که ۷۵ درصد این مشاغل را زنان برعهده دارند.

خطوط هوایی عربستان سعودی اعلام کرد از این پس زنان هم می‌توانند برای مهمانداری درخواست استخدام دهند. این شرکت از زنان عربستانی مایل به اشتغال در زمینه مهمانداری خواست رزومه کاری، کارت شناسایی و گذرنامه خود را ضمیمه مدارک خود کنند. متقاضی اشتغال به عنوان مهماندار باید عربستانی باشد و تحصیلات وی کمتر از دبیرستان و سنش کمتر از ۲۰ و بیشتر از ۳۰ نباشد و ضمن مطابقت وزن و قدش با استاندار‌های خطوط هوایی عربستان، معاینه پزشکی را نیز پشت سر بگذارد.

پارلمان دانمارک لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن ارتباط جنسی بدون رضایت، تجاوز تعریف می‌شود. این مصوبه در واقع اقدامی برای اصلاح قوانین قدیمی این کشور در موضوع تجاوز جنسی است؛ پیش از این دادستان‌ها باید ثابت می‌کردند که فرد متجاوز از خشونت استفاده کرده یا به شخصی که قادر به مقاومت نبوده، حمله کرده است.

فدراسیون جهانی فوتبال نام تیم فوتبال زنان ایران را از تازه‌ترین فهرست رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال زنان خارج کرد. فیفا هر ماه اقدام به انتشار «رنکینگ» جدیدی از تیم‌های ملی فوتبال مردان و زنان کشورهای تابعه خود می‌کند. تیم ملی فوتبال مردان ایران در فهرست اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال در رده بیست ونهم جهان قرار گرفت اما زنان ایران از فهرست فیفا حذف شدند. این نخستین بار نیست که تیم ملی فوتبال زنان ایران توسط فیفا از رنکینگ بیرون گذاشته می‌شود. دی‌ماه سال ۱۳۹۵، فیفا پس از آن‌که تیم ملی فوتبال زنان ایران را ۷۵ پله سقوط داد، این تیم را از رنکینگ خود خارج کرد. فدراسیون جهانی فوتبال برای خارج کردن زنان ایرانی از رنکینگ جهانی، پیرو یک دستورالعمل ثابت است. طبق قوانین فیفا، تمامی تیم‌های ملی مردان و زنان برای قرار گرفتن در رده‌بندی این فدراسیون بین‌المللی، باید طی ۱۸ ماه گذشته، حداقل در یک بازی رسمی یا غیررسمی به میدان رفته باشند. دومین شرط این است که این تیم‌های ملی باید حداقل پنج بازی با تیم‌های رسمی را طی این ۱۸ ماه به ثبت رسانده باشند. با مرور پرونده تیم‌ ملی فوتبال زنان ایران طی ماه‌های اخیر، حتی به نظر می‌رسد فدراسیون جهانی فوتبال کمی دیر اقدام به حذف کرده باشد. سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال دختران زیر ۱۹ سال ایران، کتایون خسرویار، گفت: این اتفاق برای تیم‌ملی خیلی بد است چون انگار در ۱۵ سالی که از فوتبال زنان می‌گذرد، هیچ کاری نکرده‌ایم.

 

به اشتراک بگذارید