شرط حضور زنان در استادیوم‌ها برای میزبانی ایران چه شد؟

جعبه ابزاری برای پوشش رسانه‌ای خشونت علیه زنان
9 دسامبر 2016
نماینده ارومیه، توهین به زنان خیانت در امانت مردم است. رسماً عذرخواهی کنید!
9 دسامبر 2016

شرط حضور زنان در استادیوم‌ها برای میزبانی ایران چه شد؟

به روز رسانی:
ریچارد بیکر سخنگوی فدراسیون بین المللی والیبال به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که در جریان بازی سه شنبه “سوءتفاهم هایی پیرامون مسائل امنیتی” پیش آمد. او گفته زنان توانستند از قهوه خانه ای مشرف به محل بازی آن را تماشا کنند و اضافه کرد که “سوءتفاهم هایی در تمام طول روز ادامه داشت و ما مجبور شدیم برای روشن شدن مساله توضیح بخواهیم.”

به گفته آقای بیکر فدراسیون والیبال ایران “کاملا حسن نیت نشان می دهد اما مشکلات فرهنگی هست.”

یک بار دیگر حقوق شهروندی زنان قربانی کم‌کاری‌ها و سنگ‌اندازی‌های حکومتی ایران شده است. ما همچنان از فدراسیون جهانی می‌خواهیم با فشار بر مقامات ایرانی دسترسی زنان به حق حضور آزاد و امن در ورزشگاه‌ها را تضمین کنند و بر گفته خود مبنی بر شرط میزبانی ایران پافشاری کنند. ورزش و ورزشگاه متعلق به همه است.

۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۴

واقعیت این است که:
بازی‌های بین‌المللی تور جهانی والیبال ساحلی در کیش برگزار می‌شود و یک بار از دیگرحضور زنان تماشاچی بدون دعوت در محل برگزاری مسابقه ممانعت به عمل آمده است. یکی از زنان حاضر در کیش می‌نویسد:‌

دم استادیوم یه مامور اطلاعاتی وایساده بود و گفت ورود ممنوعه یه کافی شاپ اون نزدیکی بود زنها رفته بودن روی پشت بوم اونجا و داشتن با فاصله بازی و میدیدن
پیشتر در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۴، آقای فابیو ازودو، مدیر کل رویدادهای بین‌المللی FIVB و ناظر لیگ جهانی والیبال در بازی ایران و روسیه که برای بررسی حضور زنان در استادیوم به ایران سفر کرده بود، به درخواست ما برای «دیده شدن زنان خارج استادیوم» پاسخی ارسال کرد که متن کامل نامه ارسالی، متن نامه دریافت شده و پاسخ نویسندگان نامه را اینجا می‌خوانید.
آقای فابیو ازودو، در پاسخ اعتراض به منع حضور زنان در استادیوم‌ها اینطور نوشته‌ است:‌

عزیزان،

از ایمیلی که فرستادید بسیار سپاسگزارم.

پیش از هر چیز می‌خواهم به اطلاعتان برسانم که هدف اصلی سفر من به تهران دستیابی به درک بهتری از این مسئله حساس و پیشبرد گفت‌وگوی فدراسیون جهانی والیبال با رهبران سیاسی و دیگر حوزه ها در کشور شماست.

هدف ما همواره حصول اطمینان از دسترسی قطعی تمامی اعضای خانواده ها به والیبال و دیگر ورزش ها به طور برابر است و فکر می‌کنیم بتوانیم به این گفت‌وگو و تعامل دست یابیم.

متعاقباً تنها دلیل این مذاکرات این است که مسابقات جهانی در حال برگزاری در کشور ایران بوده و همه چشم‌ها به این مسابقات در این کشور دوخته شده است. به همین دلیل حق زنان برای حضور در مسابقات تیم های ورزشی مردان، موضوعی بسیار حساس بوده و موجب مذاکرات ما در سطح بسیار بالا خواهد بود. به واقع باور داریم که منع ایران از وقایع فدراسیون جهانی والیبال تنها روند دسترسی به هدف را معکوس خواهد کرد.

در نهایت، به عنوان یک سازمان ورزشی، فدراسیون جهانی والیبال دارای قدرتی برای القای روش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به کشورها نیست. با این حال، صد درصد متعهد می شویم تا از فراگیری امر ورزش، برابری جنسیتی و دسترسی جهانی به آن اطمینان حاصل کرده و آمادگی خود را برای ادامه تماس و مکاتبه با شما به منظور کمک به دستیابی به هدف مشترکمان اعلام می نماییم.

با احترام

فابیو آزِوِدو
فدراسیون جهانی اعلام کرده تنها در صورت رفع ممنوعیت حضور زنان تماشاگر در بازی‌ها میزبانی رقابت‌های لیگ جهانی والیبال در ماه ژوئن ۲۰۱۶ به ایران. داده خواهد شد.
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران پیش از این گفته بود: «با توجه اینکه کیش یک جزیره توریستی در ایران به حساب می‌آید، اکثر تیم‌ها و میهمانان با خانواده‌های‌شان در این جزیره حضور پیدا خواهند کرد.»

ما فکر می‌کنیم:
حق حضور در فضاهای عمومی بخشی از حقوق شهروندی هر فردی است و تماشای بازی والیبال هم مصداقی از این حضور در فضاهای عمومی است. این درحالی است که هیچ منع قانونی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد و به همین دلیل تا چندی پیش زنان ایرانی به‌راحتی و در محیطی امن می‌توانستند بازی‌ها را در همین استادیوم‌ها از نزدیک تماشا کنند. ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها تبعیض جنسیتی آشکار است که با سکوت مسوولان داخلی و فدراسیون جهانی والیبال، پشت حضور گروهی گزینشی از زنان در ورزشگاه‌ها پنهان می‌شود. مسئولان ورزشی ايران، اين بار هم با حضور نمايشی و انتخابی تعدادی از زنان، سعی در فريب ناظران بين المللی دارند.

چه می‌کنیم؟
در این موج توییتری از فدراسیون جهانی والیبال می‌خواهیم با تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی و یادآوری شرط حضور آزاد و امن زنان برای میزبانی بازی‌های بین‌المللی والیبال در تابستان آینده، موجبات حضور همه زنان علاقمند به تماشای بازی‌ها را فراهم آورد و حضور آزاد و امن آنها را تضمین کند.

متن توییت:
ورود زنان برای تماشای بازی‌ها ممنوع است. مقامات ایرانی باید اجازه دهند زنان به استادیوم‌ها وارد شوند.

به اشتراک بگذارید