اینترنت بفروشید، نه «خانه داری زنان»

نماینده ارومیه، توهین به زنان خیانت در امانت مردم است. رسماً عذرخواهی کنید!
9 دسامبر 2016
فرزندآوری؟ اگر بخواهم، هروقت بخواهم، ایمن و آزاد
13 دسامبر 2016

اینترنت بفروشید، نه «خانه داری زنان»

۱۱ اسفندماه ۱۳۹۴

واقعیت این است که:

با ورود اینترنت در سال ۱۹۹۳ به ایران کاربران ایرانی هم به دنیای مجازی دسترسی پیدا کردند و امروزه اینترنت و کاربرد آن نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می‌کند. در حالیکه هر روز به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود درصد بالایی از کاربران از فضای مجازی برای وب‌گردی، ارتباطات راه دور و دریافت اطلاعات برای تحقیقات علمی استفاده می‌کنند. کاربردهای دیگر اینترنت در ایران با توجه به شرایط حاکم بسیار محدود است. خدمات اینترنتی و استفاده از آن برای هیچ گروه خاصی از بزرگسالان تعریف نشده است و هر شهروندی فارغ از سن، تحصیلات و جنسیت‌اش می‌تواند کاربر اینترنت باشد.

از سویی سرعت پایین اینترنت در ایران از جمله محدودیت‌هایی است که کاربران اینترنت در ایران با آن مواجه هستند. شرکت پارس آنلاین از جمله شرکت‌های فراهم آورنده اینترنت است که در پاسخ به این نیاز امکان افزایش سرعت مشترکین خود را فراهم آورده است. این شرکت در آخرین کارزار تبلیغاتی خود که با هشتگ #دیرنشه معرفی شده است، زنان را تنها در فضای بسته آشپزخانه یا همراه فرزند خود نشان می‌دهد. دریکی از این ویدیو‌ها ناآشنایی زن جوان با پخت غذا موضوع مکالمه اینترنتی با مادرش شده و در دیگری دوری پدر از فرزند و همسرش که گویی در سفر، ولی باز هم در خانه‌ هستند.

این تبلیغات به وضوح تنها ایفای نقش‌های جنسیتی را دغدغه اصلی زنان نشان می‌دهند و آنها را بر اساس مهارت‌هایی چون آشپزی مورد ارزش‌گذاری قرار می‌دهد. تا آنجا که در جمله‌های پایانی ویدیوی اول می‌خوانیم : «بعضی وقتها تنها چیزی که مهمه وصل بودنه، تا بتونیم کارهای روزانمون رو در زندگی پیش ببریم»

ما فکر می‌کنیم:

تفکیک و تعریف کردن نقش‌های جنسیتی در ایران آن هم بطور سیستماتیک تازه نیست و بارها شاهد ایفای نقش‌های جنسیتی در تبلیغات کالاها و خدماتی چون مایع ظرفشویی و غیره بوده‌ایم. اما تبلیغی چنین جنسیت‌زده از جانب شرکتی که خدماتش به هیچ وجه مربوط به نقش‌های «زنانه» و «مردانه» نیست، دور از ذهن می‌نماید. این تبلیغات می‌توانند باعث گسترش و هم عادی‌سازی این تفکرات غلط شوند و زنان را هرچه بیشتر در چهارچوب این گونه نقش‌های جنسیتی اسیر کند. هر انسانی آزاد است نقش‌های خود را اجتماعی خود را انتخاب کند ولی این انتخاب نباید به هنجاری گریزناپذیر تبدیل شود.

شرکت پارس آنلاین با ارائه خدمات اینترنت پر سرعت با ارائه خدمات اینترنت پر سرعت می‌تواند به تسهیل دسترسی کاربران به دنیای مجازی کمک کند. اما نشان دادن زنانی در نقش‌هایی محدود به آشپزی و یا مشغول بازی با فرزندش هیچ موضوعیتی ندارد و تنها بر این پیش‌داوری غلط تأکید می‌کند که زنان حتی اگر به استفاده از تکنولو‌ژی هم علاقه داشته باشند، «آشپزی» و «خانه‌داری» تنها موضوعاتی هستند که آنها باید بیشتر در موردشان بدانند.

ما فکر می‌کنیم پارس‌آنلاین باید بر کیفیت خدمات خود تأکید کند و برای فروش بیشتر سبک‌ زندگی ای را که در آن زنان در خانه هستند و مردان خارج از خانه، زنان تنها مشغول ضبط و ربط امور خانواده هستند و مردان تنها بر میز شام حضور دارند یا از روز کاری خود می‌گویند، تبلیغ نکند.

استفاده از اینترنت پر سرعت در زمینه‌های شغلی و آموزشی برای تمام افراد جامعه می‌تواند نمونه‌های بهتری برای کاربرد آن باشند.

چه می‌کنیم؟

در این موج ایمیلی از شرکت پارس‌آنلاین می‌خواهیم این تبلیغ را از سامانه‌های خود حذف کند و در تبلیغات آینده به جای تبلیغ نقش‌های کلیشه‌ای جنسیتی، خدمات ویژه خود را معرفی کند تا همه بتوانند با انتخابی آزاد و دسترسی به دنیای اطلاعات پیشرفت کنند.

به اشتراک بگذارید