خبرنامه هفتگی ماچولند از۱۴ تا ۲۰ بهمن ماه ۹۶

خبرنامه هفتگی ماچولند از ۷ تا ۱۳ بهمن ماه ۹۶
۱۵ بهمن ۱۳۹۶
خبرنامه هفتگی ماچولند از۲۱ تا ۲۷ بهمن ماه ۹۶
۲۷ بهمن ۱۳۹۶

خبرنامه هفتگی ماچولند از۱۴ تا ۲۰ بهمن ماه ۹۶

از شبکه‌های اجتماعی خسته شده‌اید؟ فرصت ندارید صدها سایت و وبلاگ و روزنامه را برای یافتن خبرهای زنان زیر و رو کنید؟ هر هفته بهصفحه خبرنامه ماچولند  سر بزنید یا اینجا در خبرنامه ثبت نام کنید تا از مهم‌ترین خبرهای حوزه زنان و برابری جنسیتی در هفته‌ای که گذشت باخبر شوید.

 

هفته اخیر، روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی جنسی زنان و دختربچه‌ها، در سراسر دنیا گرامی داشته شد. در ماچولند ویدیوی سخنرانی لیلا حسین، یکی از جان‌بدر بردگان این سنت غیر انسانی و ضد زن را دوبله کرده ایم که می‌تونید روی کانال توشه و شبکه‌های اجتماعی ما پیدا کنید. 


ابتکار: همه امور بر عهده دولت نیست

ایلنا : معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برخی با القاء ناامیدی سعی در ضربه زدن به کشور دارند.

معصومه ابتکارافزود: البته همه امور بر عهده دولت نیست و در بسیاری از حوزه‌ها، نقش مردم و مشارکت مردم لازم است، اما دولت باید وظیفه خود را انجام دهد تا به اهدافش برسد.

قانون «امنیت اجتماعی زنان» درحال بازنگری

ایسنا-معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نرخ بیکاری دختران و زنان تحصیل کرده ۲ تا ۳ برابر مردان است، گفت: تعاملات لازم برای پرداخت تسهیلات و رفع موانع بانکی و حل وثیقه‌های سنگین برای دریافت وام ویژه زنان توانمند در عرصه‌های فنآوری‌های نو و دانش بنیان و هنرها، صنایع دستی و کشاورزی در دست اقدام است.

تمرکز نهاد ریاست جمهوری بر ارتقاء سطح کیفی خانواده ها است

قدس آنلاین- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تمرکز نهاد ریاست جمهوری بر ارتقاء سطح کیفی خانواده ها است.

معصومه ابتکار اظهار کرد: نهاد ریاست جمهوری در حوزه زنان تمرکز زیادی بر مساله ارتقاء سطح کیفی خانواده‌ها با توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف دارد.

ابتکار اشتغال زنان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌روی این نهاد عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از زنان ما از تحصیلات دانشگاهی برخودارند و بیش از ۵۰ درصد آنان در این حوزه از مردان هم پیشی گرفته‌اند، اما در حوزه اشتغال بسیار عقب‌تر از مردان هستند.

محسنی بندپی: رویکرد دولت استفاده از زنان در مدیریت هاست

ایران آنلاین- انوشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور رویکرد این سازمان در دولت تدبیر و امید را کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین معلولیت ها عنوان کرد.

انوشیروان محسنی بند پی گفت: این سازمان در دولت یازدهم چند راهبرد مهم و اصلی را در دستور کار قرار داده که مهمترین آن تلاش برای پیشگیری از شیوع آسیب های اجتماعی اعم از طلاق، اعتیاد و غیره و همچنین معلولیت ها است.

وی ادامه داد: بدون شک کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مقرون به صرفه بوده و از تحمل هزینه های زیاد در این عرصه پیشگیری خواهد کرد.

اصلانی: انقلاب اسلامی هویت زنان را به آنان برگرداند

ایران آنلاین - مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: انقلاب اسلامی به خوبی هویت زنان را به آنان برگرداند به همین منظور نشست های تخصصی در ایام دهه فجر با این موضوع در سطح کشور برگزار می شود.

مینو اصلانی درباره برنامه های بسیج زنان در ایام دهه فجر اظهار کرد: در این راستا نشست های تخصصی با موضوع «زن انقلاب اسلامی هوبت بازیافته» برای سراسر کشور در طول ایام دهه فجر پیش بینی شده است و در این نشست ها اساتید و کارشناسان برجسته در هر استان، به موضوع بازخوانی نقش زنان در پیروزی و تداوم این انقلاب شکوهمند می پردازند.

مصائب ديپلماتيك

شرق-  زینب اسماعیلی: «پیمانه هسته‌ای»؛ دیپلماتی خوشرو، پرکار و بی‌ادعا. در اواخر دهه پنجم زندگی‌اش به‌سر می‌برد .متولد خرمشهر با خانواده‌ای مذهبی است، بعد از دیپلم، در دانشکده فیزیک پذیرفته شد، اما به دلیل بی‌علاقگی به این رشته، راهی ایالات متحده می‌شود. او و لیسانس و فوق‌لیسانسش را در کانزاس و میشیگان گذرانده، آن‌هم در رشته مهندسی محیط‌زیست. همین رشته تحصیلی موجب شد که بعد از بازگشت به تهران در مجموعه شهرداری مشغول و جزء اولین مدیران شرکت کنترل کیفیت هوا شود، اما چرخ روزگار چرخید و از مجموعه شهرداری راهی وزارت امور خارجه شد. زمانی که در کانزاس دانشجو بوده، عضو انجمن اسلامی دانشجویان می‌شود و فعالیت در آن انجمن بهانه آشنایی‌اش با دکتر کسرا برکشی می‌شود که با هم ازدواج می‌کنند. با پیمانه هسته‌ای، نخستین دیپلمات زن ایرانی در نیویورک که از سال ٨٢ تا ٨٦ در آنجا مأمور بوده، در مورد کارش، بحث سفیر زن و تبعیض‌های موجود و قوانین دست‌وپاگیر دستگاه دیپلماسی برای رشد زنان دیپلمات گپ زدیم. خانم هسته‌ای از سال ٩٢ تا ٩٥ نیز در توکیو رایزن اقتصادی بود. او بعد از بازگشت به تهران به دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه رفت، اما مدتی بعد با ٢٥ سال سابقه درخواست بازنشستگی داد.

وحشت‌های خانگی

قانون- بیتا بهرامی- پژوهشگر حقوق در مطلبی در روزنامه قانون نوشته است: همسرآزاری به موضوعی حل‌نشدنی در جامعه ایران تبدیل شده است بنابراین گزارش همسر آزاری پدیده‎ای است که از زمان‌های گذشته در جوامع مختلف وجود داشته است. آزار روانی، جسمی، مالی و جنسی از جمله خشونت‌هایی است که مردان علیه زنان انجام می‌دهند. خشونت علیه زنان پدیده شایع و تاسفباری است که ابعاد گسترده آن، زمینه آسیب‌های فردی و اجتماعی متعدد را نسبت به آن‌ها، خانواده و جامعه فراهم می‌کند. خشونت علیه زنان دارای سابقه‌ای به وسعت تاریخ بوده و در دهه‌های اخیر به شکل خشونت مدرن، اشکال نوینی به خود یافته است و با وجود تلاش‌های بین‌المللی حقوق‌دانان، کارشناسان و کنشگران اجتماعی و حقوق بشری برای رفع هرگونه خشونت نسبت به آن‌ها، سونامی خشونت علیه زنان، همچنان جاری و روزافزون بوده و هزینه‌های متعددی را بر جامعه بشری و ملی دولت‌ها وارد می‌سازد.

حضور مشاور زن در دادگاه های خانواده ضروری است

ایرنا - رئیس کل دادگستری زنجان گفت: با توجه به مشکلات زوج های جوان و افزایش آسیب های اجتماعی، برای کاهش طلاق در استان و کشور باید در دادگاه های خانواده مشاور زن داشته باشیم. جعفر گلمحمدی روز پنجشنبه در جمع تشکل های دانشجویی استان زنجان افزود: وجود مشاور زن در دادگاه ها به قطع آمار طلاق را کاهش خواهد داد.

وی تاکید کرد: طلاق یکی از ناهنجاری های مهم در جامعه به شمار می رود که تبعات مختلف زیادی هم برای خانواده و جامعه دارد.

رئیس کل دادگستری زنجان آموزش مسائل مهم اجتماعی به تمام اقشار جامعه از جمله نسل جدید و زوج های جوان ضروری دانست و تصریح کرد: از همین رو برنامه داریم تا کارشناسان و قضات زبده حوزه خانواده در استان، دوره کوتاه مدت قبل از ازدواج برای دختر و پسر داشته باشند.

مهریه زن باطل نمی‌شود؛ به هیچ وجه!

میزان- کارشناسان وکیل‌آنلاین در مورد چگونگی طلاق و پرداخت مهریه به زنان، حتی در شرایط خاص توضیح داده‌اند.

«مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد می‌تواند زن خود را طلاق دهد. اما در خصوص مهریه باید بیان داشت که حقی است قانونی بر گردن مرد که بایستی در صورت مطالبه زن پرداخت گردد. حتی اگر زن ناشزه باشد، بدین معنی که از مرد (شوهر) تمکین نکند و یا این که بیمار باشد و یا حتی مرتکب جرمی شده باشد و یا خیانت کند، ارتباطی به مهریه او ندارد و همه این موارد مطلقا مانع دریافت و استحقاق زن نسبت به مهریه نیست.»

فمینیسم اسلامی؛ گفتمانی در "بستر" و در "مقابل" جمهوری اسلامی

مهرخانه- دکتر ریان رفیعا- پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک "پارادایم سیاسی اسلامی جدید"، چنان‌که ایوون حداد و جان اسپوزیتو در کتاب "اسلام، جنسیت و تغییر اجتماعی"(۱)، از آن یاد می‌کنند، بر خلاف جنبش‌های پیشین ناسیونالیستی و سوسیالیستی در جهان اسلام، این باور را ترویج کرد که تفوق امپریالیسم بر مسلمانان بیش از عرصه نظامی و اقتصادی، در عرصه مذهب و فرهنگ شکل گرفته است. بنابراین، فرآیند هویت‌سازی پس از انقلاب به نحوی پیش رفته است که "زنان به عنوان نماد فرهنگ جایگاه مرکزی را یافته‌اند". به عبارت دیگر، در انقلاب اسلامی ایران، "مرکزیت [موضوع] جنسیت در برساختن یک گفتمان سیاسی اسلامی طوری تغییر ایجاد کرد که بحث جنسیت از یک موضوع در حاشیه، دست دوم، مغفول، غیرمشروع و بی‌اعتبار به یک موضوع مرکزی، اولیه، دارای اضطرار و معتبر بدل شد"(۲).

ارسال پرونده یکی از متهمان کشف حجاب‌های اخیر به دادگاه

تسنیم- رییس‌کل دادگستری استان تهران می‌گوید پرونده یکی از متهمان کشف حجاب‌های اخیر برای رسیدگی به دادگاه ارسال شده است. غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت پرونده‌های حقوق‌های نجومی اظهار کرد: تعدادی از پرونده‌ها در شرف صدور حکم است ولی حکمی در مورد آنها صادر نشده است.

دختر خیابان انقلاب اظهار ندامت نکرد

رادیو زمانه- نسرین ستوده که وکالت نرگس حسینی، یکی از دختران خیابان انقلاب را به عهده دارد، اعلام کرده که دادسرای فرهنگ و ارشاد اتهامات سنگینی را متوجه موکلش کرده است. با این حال او که اکنون در زندان قرچک در شرایط نامناسبی به سر می‌برد، نه تنها از مخالفتش با حجاب اجباری اظهار ندامت نکرده، بلکه حتی به اعتراض از سپردن وثیقه هم خودداری کرده است.

مولاوردی: تعداد زنان بازداشتی مشخص نیست

ایلنا- شهیندخت مولاوردی, دستیار ویژه رییس‌ جمهور در امور شهروندی، خبر داد که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، هنوز اطلاعی از تعداد زنان معترض به «حجاب اجباری بازداشت شده ندارد. او به ایلنا گفت: «هنوز پیگیری که منتج به نتیجه بشود را نداشتیم اما پیگیر هستیم اطلاع دقیق از بازداشتی نداریم الا آنچه در رسانه‌ها اعلام شد.»

۱۲ بهمن ماه پلیس تهران در سامانه اطلاع رسانی خود خبر داده بود: «به دنبال فراخوان شبکه‌های ماهواره‌ای تحت عنوان چهارشنبه سفید، ۲۹ نفر از فریب‌خوردگانی که در قالب این کمپین کشف حجاب کرده بودند توسط پلیس دستگیر شدند.»

اعتراض نمادین زنان به حجاب اجباری در چند شهر ایران در ۱۸ بهمن

دویچه‌وله- کمپین «چهارشنبه‌های سفید» با انتشار عکس‌هایی از ادامه اعتراض زنان در برخی شهرهای ایران به حجاب اجباری خبر داد. در عکس هایی که این کمپین منتشر کرده، زنانی در تهران، کرج، مشهد، بجنورد و مازندران، با ایستادن در مکان های بلند، روسری های خود را بر چوبی قرارداده اند و در سکوت به طور نمادین به حجاب اجباری اعتراض دارند. شیوه‌های استبدادی ترویج دین، «حجاب» سنتی را بی‌آبرو کرده است.

بیانیه تحلیلی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی

زیتون– جمعی از نواندیشان دینی با صدور بیانیه‌ای تحلیلی، «شیوه‌های غیراخلاقی و استبدادی ترویج دین» را اسباب بی‌آبرو شدن «حجاب» سنتی دانستند. امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به این‌که  سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در «تاریخ تقریبا چهل ساله خود» با انواع اعتراض‌ها رو در رو بوده است، «خیزش اعتراضی گسترده دی‌‌ ماه سال ۹۶»، علیه «حجاب» اجباری  را از «آخرین نمونه‌های این اعتراضات» خوانده‌اند.

در ادامه با اشاره به این‌که «قانون تحمیلی حجاب اجباری نتیجه‌ای جز هزینه‌های گزاف مالی، بی‌اعتباری دینی و معنوی، ناکارآمدی سیاسی و سرمایه‌سوزی اجتماعی» نداشته، دو نکته اصلی مورد تأکید امضاکنندگان این بیانیه  قرار گرفته است.

نکته نخست، توجه‌ دادن حاکمان جمهوری اسلامی به «اصل بنیادی و روشنگر تقدم اخلاق بر فقه» است.

بطحایی: حجاب‌ حتما نباید چادر باشد

ایسنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حتما نباید حجاب چادر باشد. من مصر هم بودم یکی از دکترای من برای قاهره مصر است. دختران و زنان مصری چادر سر نمی‌کنند اما انصافا حجابشان کامل است.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی درباره وضعیت حجاب در کشور و اعتراضاتی که اخیرا در قالب کشف حجاب در خیابان های تهران صورت گرفته است، به خبرآنلاین گفت: اندک هستند کسانی که نسبت به حجاب نگاه دیگری دارند. رضاشاه روز ۱۷ دی را به عنوان کشف حجاب اعلام کرد که همه باید در مملکت لباس یک جور بپوشند و روحانیونی که می‌خواهند معمم باشند باید آزمون دهند که معلوم بود نتیجه شرکت در این آزمون رفوزگی است. در مقابل فرمان کشف حجاب، زنان ایستادند و  مقاومت کردند؛ به طوری که رضاشاه مستأصل شد و عقبگرد کرد. به همین علت من گفتم به جای ۹دی، ۱۷ دی را برجسته کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ما مسلمان هستیم و حجاب از نظر اسلام امری ضروری و متن قرآن است. به عبارت دیگر ربطی به نعوذبالله پیامبر، فلان آخوند و مرجع دینی ندارد. حالا حتما باید حجاب چادر باشد، خیر.

وقت آزادی از حجاب اجباری

زیتون- فرزانه بذرپور- جمهوری اسلامی در تعریف هویتش برخی عناصر ایدئولوژیک را چنان بر صدر نشانده که اگر روزی به هر دلیلی این نگاه ایدئولوژیک تغییر کند، جمهوری اسلامی نه تنها از هویتش خالی می‌شود، بلکه ماهیت شکلی خود را نیز دگرگون‌شده خواهد دید. حجاب اجباری یکی از وجوه شکلی نظام اسلامی است که قطعا حکومت حاضر به مذاکره بر سر آن نخواهد بود. جمهوری اسلامی چنان هستی خود را به حجاب پیوند زده است که در نبودش پایه‌های فقهی نظام متزلزل خواهد شد. از همین است که رعایت حجاب اگر در جامعه قبل از انقلاب می‌توانست بازگو کننده‌ی اعتقادی باشد، اینک بعد از چهل سال حجاب اجباری در وهله اول بیانگر خواست و میل حکومت است تا نشانه اعتقاد و ایمان.

زنان برای حقوق انسانی چه باید می‌کردند که نکردند

نفیسه آزاد- روزهای گذشته در تسخیر خبر زنانی بود که بر بالای بلندی در فضاهای عمومی ایستاده بودند و در سکوت روسری‌های خود را بر سر چوبی تکان می‌دادند. طبق معمول بحث و جدل و اظهارنظرهای زیادی در جریان بود که دوباره و این بار متفاوت و جدی‌تر از قبل توجهات را به سمت «حجاب اجباری» و بالاتر از آن به «وضعیت زنان» جلب کرد، وضعیتی که به گمان من یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات اجتماعی امروز ایران است، به این معنی که نه می‌تواند در وضعیتی که هست باقی بماند و نه راه مشخصی برای تغییر آن باز است. واکنش‌ها هم این بار کمی متفاوت به نظرم رسید از پست‌های کمی همدلانه‌تر برخی مردان و زنان سیاسی با وضعیت نابسامان اجتماعی و حقوقی زنان تا اظهارنظرهای تند و مخالفت‌‌های گروه‌های مخالف در شبکه‌های اجتماعی و عمل مقابله به مثل با چادر و پرچم ایران بر بالای همان پست برق مشهور.

حجاب: ناکارآمدی قانون و سردرگمی سیاستمداران

بی‌بی‌سی- آسیه امینی روزنامه نگار با نگاهی به نشست آسیب شناسی حجاب در تهران به نتایج رویکردهای چهل ساله حکومت با پوشش اسلامی در مقاله ای که برای ناظران نوشته پرداخته است. نمایش اعتراضی زنان و مردان به حجاب قانونی و اجباری در ایران در معابر عمومی در حالی به عنوان یک پدیده اجتماعی توجه رسانه های را به خود جلب کرده که خبرگزاری دانشجویان ایران روز شنبه با انتشار گزارشی از نشست آسیب شناسی سیاستهای اعمال شده در مورد وضعیت حجاب درمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری خبر داده است. برآیند این گزارش از کاهش معنی دار علاقه شهروندان ایرانی به حجاب خبر میدهد. بررسی این گزارش با توجه به خبرها و تحلیلهای مرتبط با اعتراض علنی زنان ایران به موضوع حجاب اجباری از چند نظر قابل توجه است.

۲۲ روایت از 'دختران خیابان انقلاب'؛ ادامه یک کشمکش چهل ساله

بی‌بی‌سی- حرکت نمادین تعدادی از زنان ایرانی در اعتراض به حجاب اجباری با واکنش های زیاد و متفاوتی روبرو شد. تعدادی از روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران در اینباره برای صفحه ناظران نوشته اند.

'دختران خیابان انقلاب' در ۲۲ نگاه: لیلا اورند/ فرنوش امیرشاهی/ مهدیس امیری/ زهرا باقری ارشاد/ منیره برادران/ فرزانه بذرپور/ اعظم بهرامی/ نگین بهکام/پروانه حسینی/ نعیمه دوستدار/ آزاده دواچی/ نیلوفر رستمی/ نسیم روشنایی/ لادن سلامی/ شهلا شفیق/ منصوره شجاعی/ پرستو فروهر/ منیره کاظمی/ ساقی لقایی/ نسیم صحرا/آوا هما/ لیلی نیکونظر.

حیا و حجاب

کیهان-  محمدهادی صحرایی- یکی از اصول اساسی اسلام که داشتن و نداشتن آن به منزله داشتن یا نداشتن دین است حیاء است. احادیث مختلفی در مورد اهمیت این کیمیا وجود دارد که از آن به عنوان همه دین، زینت اسلام، همه خوبی‌ها، سنت پیغمبران و... و اینکه ريشه مردانگى و ميوه‌اش پاكدامنى است یاد شده است. اگرچه در این مجال به پاسداشت غیرت دینی مردمان گذشته در مقابله با جنایت کشف حجاب سخن می‌نویسیم ولی حرف اصلی فراتر از حجاب است. حجاب اگرچه فریضه است و باعث قوام خانواده و اجتماع و حفظ نسل و ناموس، ولیکن آنچه مهم‌تر از آن است حیاء است که حتماً به حجاب منجر می‌شود. به دیگر سخن حیاء بدون حجاب نمی‌شود و حجاب بی‌حیا نیز بازدارنده و کامل نیست. و برای حیاء انواع و مصادیقی در ادبیات دین می‌توان جست. حیاء فردی که همان حجب و شرمی است که انسان را از انجام هرآنچه که به شأن و شخصیتش ضربه می‌زند، می‌رماند. حیاء اجتماعی را شاید بتوان به ادبیات گفتاری و شیوه رفتاری و تقید پوششی مردم در کوچه و خیابان منتسب نمود. حیاء اداری و... و انواع مختلف حیاء در دین خاتم موجود است.

بدحجابی شرعی و مجازات قانونی

نعمت احمدی - حقوق‌دان- موضوع دختری که در خیابان انقلاب تهران با بالارفتن از جعبه مخابرات، روسری خود را از سر برداشت و عکس‌های آن به‌سرعت در شبکه‌های مجازی منتشر شد، هم‌زمان با اعتراضات دی‌ماه اتفاق افتاد و مسئله «دختر خیابان انقلاب» به فراموشی سپرده شد. تا اینکه بار دیگر زنان و دختران دیگری همان حرکت را انجام دادند و تصاویر آنان باز هم در فضای مجازی منتشر شد. زمانی موضوع حساس شد که دادستان کل کشور به این اتفاق واکنش داد که این سخنان نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشت: «دختر جوانی در نقطه‌ای که افراد زندگی طبیعی‌شان را می‌کنند و راه خود را می‌روند، در خیابان ناگهان روسری خود را بردارد و خود را نشان دهد و برخی مأموریت داشته‌اند از او فیلم بگیرند و بلافاصله در فضای مجازی منتشر کنند... اگر کسی مرتکب این حرکت شده و بی‌حجاب در جامعه حرکت کند، به موجب قانون مرتکب جرم شده است». در این مدت خبرنگاران مختلفی این سؤال را مطرح کرده‌اند که قانون در این زمینه چه می‌گوید؟   فصل هجدهم از قانون مجازات اسلامی چندین ماده را به جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی اختصاص داده است.

حجاب از منظر اجتماعی و خارجی

شرق- نیره توکلی- مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان معتقدند که میان پیدایی حجاب و عوامل اجتماعی و تاریخی روابطی برقرار است. شاید بتوان این روابط را به صورت زیر خلاصه کرد:

نخست اینکه حجاب، از زمان شکل‌گیری نخستین دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذاری و نظام‌های مالکیت به وجود آمده است.

دوم آنکه حجاب به هیچ‌وجه مختص جوامع اسلامی نیست و در تمامی ادیان، اعم از ادیان توحیدی و غیرتوحیدی و ادیان ابراهیمی و جز آن، به شکلی وجود داشته است. چنانچه در زمان داریوش سوم هخامنشی زنان درباری ایران چادر می‌پوشیده‌اند.

سوم آنکه حفظ حجاب با مراتب طبقاتی و آزادگی شخص ارتباط داشته است. به‌عبارت دیگر، بردگان و کنیزان و کارگران فرودست طبقات پایین اجتماعی در حفظ حجاب مسئولیت یا تحفظی نداشته‌اند. بیشترین حجاب و قرق مکان‌های عمومی برای آمدوشد یا استفاده زنان و تفکیک آنان از مردان در دربارها و نیز در میان بالاترین مقامات و طبقات اجتماعی صورت می‌گرفته.

حجاب اجباری، مردان و سکوت

رادیو زمانه-  سال ۱۳۵۷، وقتی زنان در راهپیمایی علیه حجاب اجباری شرکت کردند، مردان کجا بودند؟ زمانی که پوشش‌های تیره اجباری شد و زنان در کوچه و خیابان مورد خشونت نیروهای کمیته و پلیس‌های گشت ارشاد قرار گرفتند، مردان کجا بودند؟

وقتی بی‌حجابی زن نشانه بی‌غیرتی مرد خوانده شد، مردان چه کنشی علیه این ادعا کردند؟ وقیت مدران را به مگس‌هایی تشبیه کردند که روی شیرینی جمع می‌شوند، مردان چه واکنشی به این توصیف که آنها را موجوداتی ضعیف‌النفس نشان می‌داد نشان دادند؟ آیا مردان در طول ۴۰ سال تحمیل حجاب، در مبارزات فردی و جمعی زنان علیه حجاب اجباری همراه شده‌اند؟ آیا می‌توان این گزاره را به عنوان یک واقعیت مطرح کرد که مردان، حتی مردان خانواده‌های طبقه متوسط جدید، با جمهوری اسلامی در تحمیل حجاب و تبعیض به زنان همدستی داشته‌اند؟

اگر با حجاب زنان مخالفید این متن را بخوانید و نظر دهید!

آرمان زنان- اغلب کسانی که مخالف پوشش زنان و رعایت حجاب هستند از دسته افرادی می باشند که هیچ تحقیقی راجع به این موضوع نداشته اند. اگر شما هم فلسفه حجاب را بررسی نکرده اید با خواندن این متن این کار را شروع کنید و بعد از آن زمان بیشتری را در مورد تحقیق راجع به این مسئله اختصاص دهید؛ آن وقت می توانید با آگاهی بیشتری نسبت به این مسئله نظر دهید

معنای حجاب؛ رهایی زنانه و شورش بر گفتمانی مردمحور

زیتون- محسن زال-  فارغ از این که حجاب در میدان فقه و شریعت چه توجیه و چه دامنه‌ای دارد این مقوله به عنوان یک پدیدار اجتماعی نیز قابل وارسی است. این نوشته خارج از میدان دین‌ورزی فقاهتی بر این است تا معنای حجاب را از لحاظ اجتماعی بر رسد و به نوعی انسان‌شناسی حجاب را مد نظر دارد. در فرهنگی که حجاب را ضروری و در نهایت جبری می‌داند، زن کالایی است که بایست از آن حفاظت شود. بنا براین شیء‌بودگی نوع هستی است که این نوع از منش برای زن قایل است. یعنی زنان چون کالایی که در مبادلات بین صاحبان سرمایه قابل دست‌به‌دست شدن هستند، بایستی حفاظت شوند. در این میان حافظان سرمایه نیز مردانی هستند که این زنان را در اختیار دارند. بنابراین مفهوم ناموس و شرف و به تبع آن غیرت از این منظر قابل فهم می‌شود.

نتایج یک پژوهش در کاشان: دختران دوست دارند مانکن شوند

ایران وایر- نیما مجد-نتایج یک پژوهش در شهر مذهبی کاشان نشان می‌دهد دختران دبیرستانی این شهر از قد، وزن و اندام خود راضی نیستند و گرایش زیادی به داشتن اندام لاغر و آن چه که در این پژوهش «مانکنیسم» نامیده شده است، دارند.

نتایج این پژوهش که در شماره سوم «پژوهش‎نامه زنان»، نشریه «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» منتشر شده است، گویای این واقعیت است که دختران کاشانی معتقدند مردم مانکن بودن را تا حد زیادی باعث پذیرش بهتر اجتماعی می‌دانند.

در این پژوهش، به بررسی چهار عامل «فردی‌-‌خانوادگی»، «اجتماعی»، «رسانه‌ای» و «صنایع باربی» و تاثیر آن ها بر گرایش دختران شهر کاشان به داشتن اندام مناسب یا مانکنیسم پرداخته شده است.

براساس یافته‌های این پژوهش، دختران در مقـاطع تحصـیلی، تاثیرپذیری زیادی از اطرافیان‌ خود دارند و به میزان «زیـاد» و حتـی «بسـیار زیـادی» از سوی آن ها تشویق به داشتن اندامی لاغر می‌شوند.

پیام تلگرامی دو زن آرایشگر قبل ازمرگ

قانون- دوزن جوان به‌نام‌های «مریم» و «فریبا» پیامی همزمان در تلگرام خبر از خودکشی خود به خانواده هایشان دادند و پس از آن اقدام به خودکشی با قرص برنج کردند. عصر جمعه اعضای خانواده دوزن جوان به‌نام‌های «مریم» و «فریبا» پیامی همزمان در تلگرام دریافت کردند. اما پیام، به هیچ عنوان عادی نبود و خبر از اتفاقی شوم داشت. همان موقع چند تن سراسیمه راهی آرایشگاه زنانه مریم در شهر قدس شدند.چند نفرهم سعی کردند به هرشکل ممکن با آنها تماس بگیرند، اما هیچ کس پاسخگو نبود. تا اینکه سرانجام فردی گوشی تلفن را برداشت و از مرگ خودخواسته دو زن با قرص برنج خبر داد و...

گورستان جنین‌ها

اقتصاد‌آنلاین- صدور مجوز سقط درمانی جنین در استان کردستان از ۹۴ مورد در سال ۹۵ به ۱۴۱ مورد در ۹ ماهه امسال افزایش یافته است که این رشد۵۰درصدی، نشان از آگاهی مادران باردار نسبت به سقط جنین درمانی با صدور مجوز قانونی و رهایی از دست فرصت طلبان سقط‌های زیرزمینی غیرقانونی است.

متخصص پزشکی قانونی استان کردستان با تایید این آمار، سقط جنین درمانی را راهکاری مثبت، برای به دنیا نیامدن جنین دارای اختلالات کروموزومی و موارد ناشی از خطرات جان مادر در ایام بارداری و تولد نوزاد می‌داند .

«زهره سلیمانی» با اشاره به تصویب قانون صدور مجوز سقط جنین درمانی در دهم خرداد ۸۴ در مجلس شورای اسلامی و تایید نهایی این مصوبه در ۲۴ خرداد همان سال در شورای نگهبان تصریح کرد که امروزه به دلیل آگاهی مردم، شمار مراجعه مادران باردار برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی افزایش یافته است.

یک چهارم سرطان‌های پستان زیر ۴۰ سال است

مهر- حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در حاشیه همایش سرطان پستان و باروری گفت: سرطان پستان در کشور ما به‌عنوان شایع‌ترین سرطان در بین زنان شناخته می‌شود. به گزارش مهر، سالانه هفت الی هشت هزار مورد جدید سرطان در زنان کشف می‌شود. همچنین شایع‌ترین سرطان مردان، سرطان معده است. وی افزود: با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در طی سالیان‌ اخیر، خوشبختانه زنان جوان توجه و آگاهی بیشتری نسبت به سیستم بدنی خود پیدا کرده‌اند که باعث شده این نوع سرطان در مراحل ابتدایی کشف شود و هزینه و آسیب کمتری دربر داشته باشد. فودازی گفت: یک چهارم سرطان‌های سینه در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می‌افتد که آمار قابل توجهی است؛ دلیل آن می‌تواند مشکلات اضافه وزن، چاقی، تغذیه و. . . باشد.

نگاهی به بازنمایی چهره زن ایرانی در سینما و تلویزیون: زن، سوژگی و تصویر

رادیو زمانه- مریم رضایی- امروز تصویرسازی رسانه از زنان، در تلاش است که زنان را به‌عنوان موجوداتی شکننده و ناتوان از مدیریت شرایط زندگی تصویر کند. در نگاه رسانه، زن در خارج از خانه، یک قربانی است. این تصویر نه تنها ساختگی و تحریف‌شده، بلکه حتی توهین‌آمیزست.

مسئله‌ بازنمایی، مسئله‌ کانونی مدرنیته است. گسترش رسانه‌‌های جمعی تنها ضرورت هرچه بیشتر این مسئله‌ را آشکارتر کرده است. اندیشه سیاسی مدرن به شکلی بنیادی با مسئله‌ نمایندگی/بازنمایی (representation) سروکار دارد. جایی که نمایندگیِ نفوس انسانی، خود را در شکل پارلمانتاریسم نشان می‌‌دهد، ظهور رسانه‌‌های مدرن، مفهوم این نمایندگی را به شکلی اساسی دگرگون کرده است – تا آنجا که حتی الگوی نمایندگی و دموکراسی نیز متاثر از بازنمایی رسانه‌‌ای شده است.

حرکت‌های اعتراضی و کار انقلابی در دفاع از حقوق زنان، نتیجه را بدتر کرده است

ایلنا- کارگردان نمایش "اگه بمیری" با بیان اینکه حرف این نمایش فراجنسیتی است و ربطی به زن و مرد ندارد، گفت: فکر می‌کنم این متن رگه‌های دفاع از حقوق زنانش کم است چون روی بحثی انسانی ایستاده. من هرچه حرکت اعتراضی و کار انقلابی دیدم که مربوط به دفاع از زنان بوده، متاسفانه آنقدر روی ضعف ایستاده که نتیجه‌اش را بدتر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «اگه بمیری...» به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد و براساس متنی از فلوریان زلر این روزها در اجرایی مجدد در تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفته است. نمایشی که به موضوع تنهایی انسان و حقیقت و دروغ می‌پردازد و رضا بهبودی، ستاره پسیانی، کاظم سیاحی و الهام کردا در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

زنانی که دنیا را تغییر دادند

بی‌بی‌سی- صد سال از زمانی که زنان بالای ۳۰ سال در بریتانیا توانستند حق رای پیدا کنند، می‌گذرد. بی بی سی در این مطلب نگاهی به تعدادی از زنان تاثیر‌گذار انداخته، آنهایی که با فعالیت هایشان در تاریخ ماندگار شدند.

سوچی: جایی برای فمینیست‌ها نیست

رادیو زمانه- میه رحبی- مبارزات فمینیستی را نمی‌توان از مبارزات دموکراتیک جدا کرد؛ میه رحبی با بیان این مطلب، توضیح می‌دهد که چرا فمینیست‌های سوری کنفراس سوچی روسیه را تحریم کردند. میه رحبی، عضو و سخنگوی جنبش سیاسی زنان سوریه است.

تغییر واژه بشریت برای تساوی زنان و مردان

عصر ایران - یک زن در حال گفتگو با نخست وزیر کانادا بود و به ناگهان از واژه mankind استفاده کرد، اما نخست وزیر کانادا (ترودو) بلافاصله صحبت‌های او را قطع کرد و گفت که از واژه peoplekind استفاده کند."جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا پیشنهاد کرد که به جای استفاده از از واژه انگلیسی «mankind» (به معنی بشریت) از معادل « peoplekind» استفاده شود.

واژه انگلیسی mankind که از ترکیب man (مرد) و kind (نوع) استفاده می‌شود به معنی بشر، نوع بشر و بشریت است. اما آقای ترودو پیشنهاد کرده است تا واژه people (مردم) جایگزین کلمه مرد شود تا تساوی حقوق زنان و مردان در زبان نیز حفظ شود.

زنان در مکه و کعبه مصون از آزار جنسی نیستند

یورونیوز- به نظر می‌رسد آزار جنسی در مکه به صورت گسترده علیه زنان با ملیت‌ها و سنین مختلف صورت گرفته و نه تنها زنان جوان بلکه زنان میانسال و مسن نیز از قربانیان این پدیده هستند.

از دید بسیاری مکه، قبله‌گاه مسلمانان جهان مکان امن برای کسانی است که هر سال برای زیارت راهی این شهر می‌شوند. اما گزارش‌های جدید حاکی از آن است که تقدس این شهر مانع از آزار جنسی زنان نمی‌شود.

در سالی که گذشت زنان بسیاری پرده از راز آزارهای جنسی که به آنان روا شده بود، برداشتند. این مساله تا آنجا پیش رفت که کارزارهای اعتراضی بسیاری شکل گرفت و در مراسم‌ رسمی گوناگون، از جمله جوایز گلدن گلوب در این خصوص سخن‌ها راندند.

'حق رأی می‌خواهند یا شوهر؟'؛ ادبیات زن‌ستیزانه از صد سال پیش تا امروز

بی‌بی‌سی- صد سال پیش بعد از سال‌ها مبارزه، زنان بالای سی سال در بریتانیا که صاحب ملک یا زمین بودند حق رای گرفتند. هر چند این روزها حق رای و مشارکت سیاسی زنان در اکثر کشورهای جهان حقی بدیهی به نظر می‌آید اما یک قرن پیش مبارزات زنان برای به دست آورد حق رأی، مخالفان سرسختی داشت که شناسایی چنین حقی را برای زنان برابر با نابودی بنیان خانواده و حتی امپراتوری بریتانیا می‌دانستند.

در سال ۱۹۰۳ میلادی املین پانکهرست به منظور پیش بردن مبارزات زنان برای گرفتن حق رأی "اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان" را تأسیس کرد. اعضای این اتحادیه که همه زن بودند و برای مشارکت سیاسی زنان در بریتانیا مبارزه می‌کردند به "سافرجت‌ها" معروف هستند.

عکاسی از ورزش زنان ممنوع نیست!

شرق- ماجرای عکاسی از ورزش زنان یکی، دو روزی می‌شود که به سوژه مبهمی تبدیل شده است؛ ماجرا از این قرار است که یکی، دو نفر از عکاسان ورزشی که برای تهيه گزارش تصویری رقابت‌های ووشو و کمی پیش‌تر وزنه‌برداری زنان رفته بودند، با ممانعت «مسئولان حراست محل برگزاری این رقابت‌ها» روبه‌رو شده و نتوانستند از این رقابت‌ها تصویری ثبت کنند. اگرچه درباره رقابت‌های وزنه‌برداری زنان از پیش هم عنوان شده بود امکان عکاسی وجود ندارد، ولی مورد دوم، یعنی رقابت‌های ووشو، به ابهام داستان بیشتر دامن زد. پرتو جغتایی، عکاس ورزش زنان که برای پوشش رقابت‌های ووشو رفته بود، در‌‌این‌باره می‌گوید: «من با هماهنگی فدراسیون برای عکاسی رفته بودم و از قبل همه‌چیز هماهنگ شده بود ولی مسئولان حراست محل برگزاری رقابت‌ها به من گفتند عکاسی ممنوع است. آنها حتی به من گفتند باید عکس‌ها را از روی دوربینم پاک کنم». جغتایی می‌گوید مسئولان حراست به‌صورت کلی حکم دادند و گفتند: «به فدراسیون‌ها ابلاغ شده عکاسی از ورزش زنان ممنوع شده است!». این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش، چنین چیزی را رد می‌کند و می‌گوید: «من خودم برای اولین‌بار است که چنین چیزی را می‌شنوم و تا الان مشکلی نبوده است؛ اگر هم مشکلی به وجود آمده، شاید به‌دلیل ناهماهنگی است».

استارت رسمی زنان وزنه بردار بعد از ۷۰ سال

مراسم افتتاحیه اولین رکوردگیری وزنه‌برداری بانوان ایران در در تالار وزنه برداری (سالن ایرانیان) مجموعه آزادی تهران برگزار شد.

افتتاحیه اولین رکوردگیری وزنه برداری بانوان با حضور علی مرادی رئیس، ریحانه طریقت نایب رئیس بانوان، محسن بیرانوند دبیر فدراسیون، سایر مسئولان فدراسیون، روسای برخی هیئت های استانی، علی جباری مربی تیم‌ ‌ملی وزنه‌برداری بزرگسالان، ورزشکاران، مربیان و سرپرستان تیم های شرکت کننده برگزار شد.

در بخشی از مراسم افتتاحیه علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری برای حاضران در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: پس از ۷۰ سال وزنه برداری بانوان ایران با حمایت‌های مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک و همکارانم در فدراسیون وزنه برداری استارت خورد. ورود دختران وزنه‌بردار رابه خانواده‌ ورزش تبریک می‌گویم و در حال حاضر ما آغازگر یک کار بزرگ هستیم. باید صبور باشیم و برای رسیدن به اهداف خود تلاش مضاعف را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *